Een gezonde voorraadkast: dit staat erin

voorraadkast

Gezond eten, we willen het allemaal. Maar hoe doe je dat nou? Je weet heus wel wat gezonde en ongezonde producten zijn. Groente is gezond en suiker is ongezond, maar wat is verder nog gezond? En waar vul je dan je voorraadkast mee?

Een gezonde voorraadkast

Gezonde producten in je voorraadkast hebben staan is al een heel goed begin van een gezond eetpatroon. Op het moment dat je voorraadkast namelijk vol staat met goede en gezonde producten, heb je geen kans meer om naar een ongezond product te grijpen.

Wat staat er dan in?

Maar wat staat er dan in een gezonde voorraadkast? Daar ga ik jullie een stukje mee op weg helpen aan de hand van lijstjes. In deze lijstjes staan gezonde producten, die vullend en smaakmakend zijn. Let’s start.

Olie en azijn

Natuurlijk kan kokosolie en olijfolie in geen enkele voorraadkast ontbreken! Hiermee geef je smaak aan elk gerecht. Kokosolie in je bulletproof koffie (een echte aanrader!!), in je havermout of om je eitje in te bakken. Olijfolie door je salade en natuurlijk door de pasta. Verder kunnen deze olie en azijn ook niet ontbreken:

  • Witte truffelolie
  • Geroosterde sesamolie
  • Appelazijn
  • Balsamico azijn
  • Rodewijn azijn

Smaakmakers en sauzen

Smaakmakers en sauzen zijn erg belangrijk om goed vertegenwoordigd in je keukenkastje te hebben staan. Hiermee maak je namelijk elk gerecht lekker. Let bij sommige smaakmakers wel op dat ze geen of zo min mogelijk suiker bevatten. Dit zijn ze:

  • Dijonmosterd
  • Grove mosterd
  • Ketchup (zonder suiker)
  • Miso
  • Tahin
  • Sambal (zonder suiker)
  • Tamari
  • Worcestersaus

Blikken en potten

Erg makkelijk vind ik het altijd om een voorraadje bonen en peulvruchten in mijn kast te hebben staan. Deze gebruik ik namelijk heel vaak als vleesvervanger of om bijvoorbeeld deze heerlijke snack te maken. Dit zijn degene die altijd in mijn voorraadkast staan:

  • Kikkererwten
  • Linzen
  • Zwarte bonen
  • Cannellinibonen
  • Kappertjes
  • Olijven
  • Tomaten in blik (om zelf pastasaus te maken)
  • Tomatenpuree
  • Zongedroogde tomaten

Rijst, pasta en meel

Last but not least, natuurlijk pasta, rijst en meel. Dit gebruik je zo vaak dat het echt niet mag ontbreken in je voorraadkast. Ik kook graag gevarieerd dus daarom heb ik ook veel verschillende soorten pasta’s, rijst en meel in mijn voorraadkast staan, namelijk:

  • Boekweitmeel
  • Speltmeel
  • Chiazaadjes
  • Speltpasta
  • Bruinerijstpasta
  • Quinoa
  • Rijstnoedels
  • Zilvervliesrijst
  • Kokosmeel
  • Kikkererwten meel
  • Glutenvrije havermout
  • Glutenvrij pannenkoekenmeel (zonder suiker)
  • Polenta

Ik hoop dat jullie een beetje een idee hebben gekregen van dingen die in een gezonde voorraadkast niet kunnen ontbreken. Ben je benieuwd naar receptjes die je hiermee kan maken? Neem dan eens een kijkje tussen onze recepten en hou de site in de gaten, want binnenkort komen er heel veel lekkere recepten online!

Nu snel een boodschappenlijstje maken en morgen naar de winkel om je voorraadkast aan te vullen.

Tekst: Djoeke Dekker voor VivOnline

Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.