Een opgeblazen buik? Weg ermee!

flat-lay-2583213_1920
Leestijd: 2 minuten

Niets is vervelender dan een opgeblazen gevoel. Je maag voelt vervelend aan, je gezicht is voller en je buik is opgezwollen.

We proberen het met crèmes en skinny jeans te verbergen, maar het blijft altijd een ongemakkelijk en vervelend gevoel hebben. We kennen het allemaal wel dat je heel lekker hebt gegeten en daarna het liefst languit op de bank wil liggen met je broek knoopjes open. Wij hebben voor jou de oplossing! We leggen je hieronder uit hoe het zit en natuurlijk hebben wij tips voor je. Genieten van eten zonder een opgeblazen gevoel, het kan zeker!

  1. Gevoelig voor voedingsmiddelen

    Wanneer je gevoelig bent voor bepaalde producten zoals zuivel, gluten, eieren of soja kun je een opgeblazen gevoel krijgen. Dit betekent niet per definitie dat het zo is. Het kan. Wil je van dat opgeblazen gevoel af, kun je deze producten een beetje kunt vervangen en kijken of het effect op je lichaam heeft. Vervang producten met gluten voor quinoa, amaranth, haver of boekweit. Vervang zuivel voor plantaardige melk, plantaardige yoghurt of notenmelk. Vervang soja-eiwit voor hennepzaad of chiazaad. Probeer wat vaker deze producten te vervangen en kijk of het effect voor je heeft.

  2. Lymfesysteem

    Ons lymfesysteem is een heel goed systeem, want ze verwijderen afvalstoffen uit ons lichaam. Het kan zijn dat dit systeem wat verstopt raakt. Zuivel, gluten, eieren en soja kunnen dat veroorzaken. Als je wat meer groenten, fruit, zaden en wat vaker glutenvrije producten eet, zul je niet alleen een minder opgeblazen gevoel hebben, maar je voelt je ook energieker en mega gezond. Hierdoor geef je je lymfesysteem weer een boost om zichzelf schoon te reinigen en je geeft je lymfesysteem weer power om door te gaan met de afvalstoffen te verwijderen.

  3. Fruit als toetje

    Fruit is lekker en heel gezond. Fruit na een zware maaltijd, bijvoorbeeld als toetje, kan je een opgeblazen gevoel geven. Dit komt doordat fruit snel verteerd. Je kunt fruit beter tussendoor of op een lege maag eten. Fruit is een gezond, energierijk, voedzaam en reinigend product, maar liever niet na een zware maaltijd. Wacht er nog even mee of eet fruit tussen de maaltijden door of op een legere maag. Zo kan het niet gisten in je lichaam waardoor je dus dat opgeblazen gevoel kunt krijgen.

  4. Veel drinken

    Er wordt weleens gedacht dat als we veel drinken, bijdragen aan een opgeblazen gevoel. Dit is niet waar. Het lichaam heeft de neiging juist vocht vast te houden als we minder drinken dan nodig is voor je lichaam. Vooral lekker veel water drinken. Water kun je nog lekkerder maken door wat fruit, munt of kruiden toe te voegen. Je kunt ook natuurlijk kokoswater drinken. Dit drankje is hydraterend en lekker. Vindt je het lastig of weet je niet zeker of je genoeg drinkt. Neem altijd een flesje water mee die je gemakkelijk en snel kunt bij vullen. Zo zorg je ervoor dat je lichaam gehydrateerd blijft en dat je lichaam geen vocht vasthoudt.

Wil je meer lezen over het voorkomen van een opgeblazen gevoel? Lees dan het artikel over grip op je after dinner dip.

Tekst: Tisha den Otter voor VIVONLINE

Bron: mindbodygreen

Tags: , , , , , ,

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.