Wat doet 30 minuten wandelen met je lichaam?

wandelen
Leestijd: 2 minuten

Het is heel makkelijk om 30 minuten per dag door Instagram, Facebook of Snapchat feed te scrollen of gekke foto’s / filmpjes te maken. We doen het allemaal (ja, wij ook ;)) en voor je het weet zit je alweer een uur met je telefoon in je handen. Maar levert het wat op voor je gezondheid? I don’t think so… Dus stop die telefoon eens een keer weg of zet hem op vliegtuigstand en gebruik die 30 minuten om een wandeling buiten te maken. Er zijn namelijk veel uiteenlopende resultaten die zullen optreden wanneer je dit doet.

Je verbrandt gemiddeld rond de 150 calorieën

Het hangt natuurlijk af van je gewicht en het tempo van je wandeling (flink doorlopen levert meer op dan je wandeling voetje-voor-voetje voortzetten) maar gemiddeld zal je rond de 150 calorieën verbranden op het moment dat je een wandeling van een half uurtje maakt. Dus neem op zondagmiddag lekker dat stukje carrot cake bij de high tea en wandel daarna gezellig met je vriendinnen naar huis.

Relaxt gevoel

Wandelen kan je een relaxed gevoel geven. Het maakt niet uit waar je wandelt (in de drukke stad, het rustige bos of langs de dansende golven op het strand). Wanneer je een wandeling maakt zou je tegelijkertijd een soort meditatie kunnen doen waarin je je focust op de natuur, daarna op je gedachten en dan weer op de natuur. Hierbij kan je je gedachten dan loslaten in de natuur.

Je beenspieren zullen zichtbaarder worden

Een wandeling van slechts 30 minuten per dag zal je benen sterker maken en ervoor zorgen dat je beenspieren meer zichtbaar worden. Combineer dit met twee keer per week been oefeningen (lunges, squats, etc) en je zal uiteindelijk killer benen krijgen!

Het gaat spataderen tegen

Het is bewezen dat regelmatig wandelen de pijn en zichtbaarheid van spataderen tegen kan gaan. Je moet alleen wel van tevoren even sneakers (lees: Sportschoenen) aantrekken en natuurlijk niet op je pumps gaan wandelen.

Verbetering van de spijsvertering

Ga na het eten van een zware maaltijd niet meteen op de bank liggen met de tv aan, maar ga wandelen!! Het zal je helpen je spijsvertering op gang te brengen en je houdt ook je bloedsuikerspiegel stabieler.

Je zal je creatieve kant ontdekken en gebruiken

Wanneer je een wandeling gaat maken en een notitieboekje meeneemt zal je merken dat je allemaal creatieve ideeën krijgt. Door het meenemen van je notitieboekje kan je deze ideeën meteen opschrijven en maak je je hoofd leeg.

Je kan meteen je takenlijstje afwerken

Neem je telefoon mee tijdens het wandelen! Bel een vriendin die je al een tijdje niet hebt gesproken, maak die afspraak bij de schoonheidsspecialiste of voer een Face-time gesprek met je moeder. Allemaal dingen die je in 30 minuten prima kunt doen, en waar je je daarna een stuk beter door voelt!

Verslaafd raken aan meer beweging

Hou deze nieuwe gewoonte een paar weken aan en je zal zien dat het verslavend zal zijn. Ga bijvoorbeeld steeds na het eten een half uurtje wandelen, of meteen na het opstaan ’s ochtends. Het zal ontspannend werken en de beweging vindt je lichaam heerlijk. Misschien ga je het zelfs zo leuk vinden dat je de 30 minuten beweging kan veranderen in hardlopen of fietsen, nóg meer carrot cake op zondag ;).

Begin jij ook met wandelen? Dan richten we binnenkort samen een wandelclubje op. Wil je meer lezen over lichaamsbeweging en hoe je jezelf de gym in krijgt? Lees dan eens dit artikel.

Tekst: Djoeke Dekker 

 

Tags: ,

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.