Afvallen? Let op deze verborgen dikmakers!

Je kent dat wel. Al een tijdje zou je een paar pondjes/kilo’s kwijt willen. Maar waar moet je nu precies op letten? Hieronder lees je een paar tips om eens extra te letten op die verborgen dikmakers.. 

Met stip op één!

  • Sushi

Sushi lijkt een gezonde maaltijd, maar dit is het helaas niet. De rijst die sushi bevat, wordt veelal op smaak gebracht met suiker om de rijst wat zoeter te doen smaken. Sushi bevat daardoor meer calorieën dan je denkt! Een beter alternatief is om zelf sushi te maken met quinoa rijst of probeer eens deze lekkere vegan sushi. Ook nog eens leuk om te doen!

  • Te weinig slaap.

Ja echt waar, te weinig slaap maakt je dik! Te weinig rust zorgt ervoor dat er een hormoon wordt gestimuleerd dat aanzet tot meer eten. Je krijgt dus meer trek, vooral in zoetigheid. Hoe langer je wakker blijft, des te meer trek je in eten hebt.

  • Maaltijdrepen/graanrepen.

Sommige maaltijdrepen bevatten wel zes tot acht verschillende soorten suikers. Ze lijken dus gezond en goed alternatief voor een vette hap, maar helaas, dit zijn ze niet. Ook cruesli is geen gezond alternatief. Aan veel cruesli wordt in de fabriek gepasteuriseerde (gezoete) melk toegevoegd en veel suiker en melk. Dus toch niet zo’n mager ontbijt…

  • Alcohol

Over het verschil in calorieën tussen rode, rosé en witte wijn is nog altijd veel onduidelijkheid. Maar als je op de lijn wilt letten is het geen slecht idee om alcohol voorlopig even te laten staan. Een glas zoete witte wijn bevat al gauw 170 calorieën, en glas rosé bevat 100 calorieën, een glas rode wijn bevat 82 calorieën. Een flesje bier bevat al gauw ongeveer 220 calorieën (oftewel: twee kroketten).

  • Ketchup

Helaas bevat de voor ons zo gezonde ketchup ook meer dan de helft aan suiker. Laat sausjes dus ook even staan. Wil je toch een sausje gebruiken, gebruik dan grove mosterd. Grove mosterd bevat goede plantenstoffen (fytonutrienten) die helpen bij het verteren en afbreken van vet.

  • Ontbijtkoek

Ontbijtkoek lijkt een lekker en gezond tussendoortje door de vezels die er misschien inzitten, maar bevat heel veel verborgen suikers. Kijk maar eens op de verpakking. Wat in eerste instantie onschuldige tussendoortjes lijken, kunnen toch schuldige dikmakers blijken.

  • Broodje gezond.

Een broodje gezond lijkt zo gezond, vooral in de kantine van school. Maar helaas bevatten ook de meergranenbroodjes veel vetten. De hoofdingrediënten van een broodje gezond zijn vaak: ei, ham, kaas, boter en mayonaise.

  • Pepermunt(olie).

In veel pepermunt zit xylitol. Een ongezond soort suiker dat voor veel problemen kan zorgen in je stofwisseling. Sommige mensen zijn allergisch voor deze stof zonder dat ze het zelf doorhebben.

  • Tijdstippen waarop je eet.

Zorg dat je iedere twee uur gedurende dag iets lichts eet. Een rijstwafel, fruit, yoghurt, een handje gezonde noten (zie hier onze tips voor gezonde tussendoortjes!) Zo houdt je je energiepeil de hele dag goed en heb je geen last van een piekende bloedsuikerspiegel.

Je eten naar binnen schrokken heeft tot gevolg dat je darmen veel harder moeten werken om deze ‘brokken’ goed af te breken, bovendien duurt het veel langer voor alle voedingsstoffen goed opgenomen worden en kunnen de vetten niet goed verteerd worden. Eet langzaam, kauw rustig, stop elke hap met aandacht in je mond.

In fruit zit fructose. Een fruitsuiker die zorgt voor ongewilde kilo’s. Vooral in het ‘zachte’ fruit is deze suiker veel aanwezig. Framboos, aardbei, druiven, kersen. Zorg dat je deze fruitsoorten gewoon niet te vaak eet.

  • Verpakte maaltijdsalades/huzarenslaatjes.

Aan deze salades wordt vaak veel mayonaise toegevoegd, ze bevatten veel verzadigd vet. Een maaltijdsalade bevat al gauw 400 calorieën! Echte dikmakers dus. De oplossing: lekker zelf een verse salade maken van geitenkaas, rucola en pijnboompitten.

Tekst: Renée Beers voor VivOnline

One comment Add yours

Geef een reactie