Zes natuurlijke manieren om te kalmeren

kalmeren
Leestijd: 3 minuten

Ben je gestresst, angstig, opgefokt of onrustig? Dat is heel vervelend en vaak is het op zo’n moment moeilijk om hier een oplossing voor te bedenken. Weet jij namelijk op het moment dat je je zo voelt wat je moet doen om je beter te voelen?

Natuurlijk is ieder persoon anders en zal er een andere methode zijn die werkt. Naast het innemen van thee of pillen met stoffen die bekend staan om hun rustgevende werking, zoals valeriaan, kamille, hop, magnesium en lavendel, zijn er ook andere methoden die je kunnen helpen. In dit artikel lichten we er vijf uit.

Sporten of bewegen

Wanneer je in een piekermodus zit of door een andere reden er behoefte aan hebt om te kalmeren, is in beweging komen altijd een goed idee. Door met je lijf bezig te zijn kom je meer uit je hoofd en in je lichaam én je lichaam maakt bij goed sporten gelukshormoon endorfine aan.

Ademhalingsoefeningen

De ademhaling is de verbinding tussen lichaam en geest en hierbij is er een mogelijkheid deze met elkaar te synchroniseren. Door bewust je ademhaling tot rust te brengen, kun je rust creëren in lichaam en geest. Ademhalingsoefeningen zijn er in vele vormen en maten. Je kunt uitgebreid op bed of op de bank gaan liggen, maar je kunt ook een paar momentjes nemen tijdens je werk om even goed in en uit te ademen. Een goede basis is in ieder geval:

  1. Sluit je ogen en leg je handen op je buik, ongeveer bij je navel.
  2. Adem in door je neus en uit door neus of mond.
  3. Zorg dat je diep inademt door de neus, houd je adem even vast en adem uit waarbij je je longen zover mogelijk in een zucht leegt.
  4. Adem weer normaal en adem naar je buik toe, dus naar daar waar je handen je buik raken. Doe dit een aantal keren.
  5. Wil je een stapje verder gaan? Vertraag je ademhaling een beetje. Adem iets langzamer in, houd de adem even vast en adem weer uit. Adem bijvoorbeeld in vier seconden in, houd de adem een a twee seconden vast en adem in vier minuten weer uit.

Stop met rampdenken

Vaak denken we aan het allerergste wat er zou kunnen gebeuren en raken we daarvan erg van slag. We vervallen in ‘wat-als-denken’, maar wist je dat je je denken gewoon kunt veranderen? Iedere keer dat je op merkt dat je een catastrofe uitdenkt, stop dan gewoon. Vraag je af of dit echt wel realistisch is. Spreek het uit naar een vriend of familielid. Deze kan je hierbij helpen, maar vaak wanneer je je angst hardop uitspreekt, neemt de kracht ervan ook al af.

Visualiseer je ideale uitkomst

Wist je dat visualisatie echt een heel sterke tool is om je kansen te vergroten een bepaald resultaat of een uitkomst te behalen? Het gevolg hiervan is dat je je kalmer kan voelen. Een simpele oefening om dit te ervaren is de volgende.

  1. Ga staan, doe je ogen dicht en steek je rechterarm opzij uit. Draai deze arm zo ver mogelijk rond naar achteren. Als je maximaal gedraaid bent, open je je ogen en onthoud je de plek op de muur waar je hand naar wijst.
  2. Draai weer terug naar de voorkant. Doe je ogen dicht, steek je rechterarm uit naar opzij en visualiseer dat je weer ronddraait, maar dat je nu doordraait tot een heel rondje van 360 graden kan.
  3. Doe vervolgens de oefening opnieuw en kijk waar je nu uitkomt op de muur.

Als het goed is merk je dat je na de visualisatie een stuk verder bent doorgedraaid dan tijdens de eerste draai die je maakte waarbij je geen doel voor ogen had. Dit inzicht kun je ook inzetten om rustig te worden. In plaats van te rampdenken, kun je je gewenste situatie voorstellen en hoe het voelt je in die situatie te bevinden. Je voelt je snel wat kalmer en de kans dat je de gewenste uitkomt krijgt is groter met een doel voor ogen.

Zoek de warmte op

Er is een onderzoek gedaan naar het verband tussen temperatuur en je gemoedstoestand. Warmte wordt geassocieerd met ontspanning. Herken jij dat je spieren meer ontspannen als je warmte om je heen hebt? Voor een haardvuur zitten, naar de sauna gaan, een warm (bubbel)bad of warme douche nemen kan wonderen doen.

Ga de natuur in

Heb je een park, bos of het strand in de buurt? Ga naar buiten en laat de natuur zijn werk doen. Vooral mensen in de stad hebben door hun omgevingsprikkels meer behoefte aan natuur om stress te verminderen.

Wil jij meer lezen over het onderwerp rust en kalmte?

Natuurlijk is er op Vivonline nog veel meer te lezen over rust in je leven. Bekijk bijvoorbeeld eens deze ontspanningstips of lees wat de voordelen van de sauna zijn. Ook met voeding kun je een positief effect hebben op hoe je je voelt, lees hier maar hoe.

 

Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.