Wil je jouw metabolisme een boost geven? Ga langzamer leven!

breakfast-3379660_1920

Wil jij ook zo graag meer energie, gewicht verliezen en gezonder zijn? Wil je jouw metabolisme een boost geven? En is het je tot nu toe nog steeds niet gelukt om dit doel te bereiken, om langdurig effect te hebben van al je inspanningen? De oplossing is niet weer het volgende dieet, maar “Langzamer leven!”

“Hoe langzamer je eet, des te sneller je metabolisme”

Waarom rustig eten belangrijk is

Krijg je tijdens of na een maaltijd kramp, gasvorming, buikpijn of heb je enorme trek? Dit kan te maken hebben met wat je eet, maar heel vaak is dit het gevolg van stress tijdens de maaltijd. Met andere woorden: je bent een kei in multitasken. Je eet aan je bureau, ondertussen beantwoord je een telefoontje en je typt een document.

Op het moment dat je lichaam stress ervaart zal je hartslag omhoog gaan, de bloeddruk stijgt de hormonen adrenaline, noradrenaline en cortisol worden aangemaakt. De energie die nodig is voor de spijsvertering gaat niet naar het spijsverteringskanaal, maar naar je hoofd en eventueel de spieren. Dit is nodig om in tijden van stress te kunnen vluchten of vechten. Je spijsvertering wordt echter volledig genegeerd.

Een goede start

Je kan de meest gezonde maaltijd ter wereld eten, maar als je eet terwijl je ook met andere dingen bezig bent, zal je spijsvertering dramatisch verslechteren. De spijsvertering start al in de mond met de productie van speeksel en spijsverteringenzymen. Als het lichaam stress ervaart zal de aanmaak van spijsverteringenzymen in onder andere de mond verminderd zijn. Eiwitten, vetten en koolhydraten worden hierdoor niet optimaal afgebroken. Met als resultaat dat er minder vitamines, mineralen en andere essentiële voedingsstoffen worden opgenomen. Samengevat:  Het is niet alleen belangrijk wat we eten, maar ook hoe onze emotionele toestand is tijdens de maaltijd.

Voor de duidelijkheid. Op het moment dat je rust hebt is het lichaam relaxed, de opname van voedingsstoffen stijgt en je metabolisme verbeterd. Dit is mooi meegenomen als je gewicht wilt verliezen.

Hoe brengen we dit in de praktijk?

In rust eten kan best lastig zijn, maar vertrouw erop dat de wereld nog wel even kan wachten als jij van je maaltijd aan het genieten bent. Wil jij ervaren wat rustig eten doet met je metabolisme? Volg dan de volgende stappen.

  • Neem voldoende tijd voor je maaltijd. Hoe lang doe je over je ontbijt? 5 minuten of 10 minuten? Verhoog dit dan naar 15 of 20 minuten. Neem voor de lunch en het avondeten minstens 30 minuten de tijd. Misschien kan je er ook wel een uur van maken?
  • Neem niet alleen meer tijd voor het eten, maar plan ook je dagelijkse werkzaamheden ruimer in. Sta eerder op om de dag rustig te beginnen. Tijd is alles wat je hebt. Met deze tips is het makkelijker om eerder op te staan.
  • Misschien eet je het ontbijt op weg naar je werk (stress). Vanaf nu eet je zittend aan tafel, zonder met andere dingen bezig te zijn. Leg je telefoon aan de kant, zet de tv uit en focus je op wat er op je bord ligt. Doe alsof je in een chic restaurant eet.

Geschreven door Yvonne Kort voor Vivonline

Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.