Last van hoofdpijn? Deze voedingsmiddelen kun je beter niet eten

hoofdpijn

Getver! Hoofdpijn. Iedereen heeft er we eens in meer of mindere mate last van. Soms weet je wat de oorzaak is, maar vaak ook niet. Wat doe je dan? Misschien heb je wel te weinig gedronken, heb je te lang naar een beeldscherm zitten turen of misschien heb je wel je nek verdraaid. Er spookt dan van alles door je hoofd.

Waar komt hoofdpijn vandaan?

Wat fijn is om te weten dat hoofdpijn niet vanuit je hersenen komt. Het zit in de structuren rond de hersenen. Ik bedoel daarmee de bloedvaten, hersenvliezen, de aangezichtsspieren, de neusholten en de huid. Er zijn veel factoren die hoofdpijn of migraine kunnen veroorzaken. Griep, een ontsteking, hoge bloeddruk, of een vergiftiging (alcohol of E-nummers) zijn er een paar.

Dit kun je beter niet eten als je last hebt van hoofdpijn

Het eten van bepaalde voedingsmiddelen kan ook bijdrage aan het ontstaan van hoofdpijn. De reden hiervan is dat deze voedingsmiddelen de lever overbelasten. Hierdoor komen gifstoffen vrij met hoofdpijn tot gevolg. De volgende producten kunnen bijdrage tot een overbelaste lever:

  • Suiker
  • Chocolade
  • Noten
  • Koffie
  • Sojasaus (vooral de gezoete vorm)
  • Augurken
  • Haring
  • Gerookte zalm
  • Gerookte makreel
  • Varkensvlees

Vaak kan een combinatie van deze producten een versterkte reactie geven. Een voorbeeld hiervan is koffie, zwarte thee of groente thee met chocolade. Is dat nu net mijn favoriete combi! Probeer ook onrijp en ongeschild fruit ter vermijden tenzij het van biologische afkomst is. En vermijd ook zoveel mogelijk E-nummers.

Heb je vaak last van hoofdpijn?

Drink dan regelmatig brandnetelthee en eet regelmatig de volgende producten:

  • Ansjovis, sardienen, heilbot, makreel en zalm
  • Kip, kalkoen, konijn en rundvlees
  • Eieren
  • Taugé, linzen en erwten
  • Macadamia, hazelnoten en paranoten
  • Paddenstoelen
  • Bramen, frambozen, bessen en grapefruit
  • Veel groenten en dan vooral asperges, artisjok, bladgroenten (behalve spinazie), broccoli, paksoi, koolraap, spruitjes, witlof, zeekraal en rozemarijn
  • Zilvervliesrijst, gierst en quinoa

Lekker puur eten is hierin ook the key! Niet alleen je hoofd is hier blij mee. Je hele lichaam maakt een sprongetje van vreugde.

Wil je weten wat je nog meer zou kunnen doen bij hoofdpijn of migraine? Lees dan dit artikel eens. 

Tekst: Leonie Medema

Tags: , , ,

Comments

    • Thijs
    • 29 november 2018
    Beantwoorden

    Migrene hoofd pond verga van de pijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.