Vet verbranden? Train lichaam & geest met Intermittent Fasting

intermittent-Fasting-300x300
Leestijd: 3 minuten

Wil jij graag wat minder vet? Dan is Intermittent Fasting wellicht de uitkomst voor jou! Intermittent Fasting (IF) is een manier van eten die de laatste tijd sterk in populariteit toeneemt. Bij Intermittent Fasting eet je al je calorieën voor de dag in een korter tijdbestek waar je dit normaliter over de gehele dag verdeeld. Wij zetten de gezondheidsvoordelen voor je op een rij!

Vasten was vroeger heel normaal
In het westen zijn we gewend om de hele dag door te eten. In tegenstelling tot andere landen en tijden, hebben wij overal eten om ons heen en is de verleiding om lekkere trek meteen te stillen, groot. Met Intermittent Fasting (Onderbroken Vasten) train je lichaam en geest om volgens een schema te eten en vasten. 

Onze voorouders aten twee grotere maaltijden per dag: de oogst van wat de vrouwen hadden verzameld (bessen, noten, zaden, wortels en fruit) in de ochtend, en de opbrengst van de jacht (vlees) in de avond. Tussendoor knabbelden ze van wat ze in de natuur zoal tegenkwamen, als ze trek hadden. Iets uit de koelkast halen of een reep, fles of andere verpakking opentrekken, was er niet bij.

In sommige culturen is IF nog steeds heel gewoon. Boeddhistische monniken vasten maandelijks twee keer: bij nieuwe en bij volle maan. Veel monniken eten en drinken niets meer na de middag. Vasten wordt door boeddhisten gezien als een oefening in standvastigheid, wilskracht en mededogen.

Training van lichaam en geest
Ons lichaam en onze spijsvertering zijn ingesteld op deze oermanier van voeden. Omdat we tegenwoordig de hele dag door kunnen eten als we willen, worden zowel ons lichaam als onze geest lui. Elke hint van trek wordt meteen ‘beloond’ met voedsel. Dus ons lichaam en onze geest verwachten ook de hele dag door voedsel! En al die koolhydraten die we helemaal niet nodig hebben slaat ons lijf fijn op voor de magere tijden die nooit gaan komen.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar waarom zou jij aan Onderbroken Vasten doen? Uit onderzoek blijkt dat de voordelen van Onderbroken Vasten in combinatie met een beperkte inname van koolhydraten positieve effecten heeft op je gezondheid, mits je wel genoeg water drinkt.

Gezondheidsvoordelen
Door een dagdeel te vasten, oftwel je ontbijt uit te stellen tot later in de dag, stimuleer je de aanmaak van het groeihormoon. Het groeihormoon vervult diverse functies, maar geeft vooral een flinke impuls aan je vetverbranding. Andere bijkomende voordelen zijn:

  • Verminderde glucose- en insulinewaarden (en een gezonder glucosemetabolisme)
  • Vermindering van ontstekingen
  • Lagere bloeddruk
  • Betere weerstand tegen neurologische aandoeningen
  • Betere spijsvertering (hoger metabolisme)
  • Behoud van spiermassa

 

IF geschikt voor iedereen?
Ondanks de vele gezondheidsvoordelen vinden wij het belangrijk om te vermelden dat IF niet voor iedereen is weggelegd. Behalve het feit dat sommige mensen niet eten simpelweg niet volhouden (wat geen schande is!), is het voor mensen met een medische aandoening, of zwangere vrouwen, ook niet gezond om te vasten. Om te vasten moet je wel tegen een stootje kunnen. Uit onderzoek is ook gebleken dat Onderbroken Vasten ook niet altijd even goed werkt bij vrouwen, in verband met de vrouwelijke hormoonbalans. Begin er dus alleen aan, als je lichaam dat aan kan!

E-book: Vet Verliezen 1.0
Wij gingen op onderzoek uit en kwamen uit bij ‘Vet Verliezen 1.0’, een enorm interessant e-book over Intermittent Fasting! Hierin ontdek je onder andere de 6 gouden regels van IF, en lees je hoe je jouw persoonlijke IF schema kunt samenstellen.
Tijdens het dagdeel dat je vast, spreekt je lichaam vetreserves aan voor het produceren van energie. In het dagdeel dat je eet heb je ruimte voor grote maaltijden die je een verzadigd gevoel geven terwijl het gemakkelijk is om binnen je energiebehoefte te blijven. Iets wat volgens de auteur van Vet Verliezen 1.0 veel lastiger is als de dag begint met een stevig ontbijt. Wij zijn erg te spreken over het e-book. Het bevat hele interessante stof en is compleet met voorbeeldschema’s, recepten en boodschappenlijst.

De auteur heeft speciaal voor jullie lezers een ‘goed voornemen’ actie samengesteld. Wanneer je nu bestelt ontvang je als bonus het eiwitrijke FitChef (t.w.v. €27,-) er GRATIS bij. Bovendien krijgen alle lezers  van VivOnline met een tijdelijke kortingscode nog eens €10,- extra korting op de totaalprijs. Gebruik kortingscode VIVONLINE en ontvang Vet Verliezen 1.0′ en ‘FitChef gezamenlijk voor slechts €27,- .

Klik hier om te bestellen!

Tags: , ,

Comments

    • Yvonne
    • 17 maart 2016
    Beantwoorden

    Interessant verhaal en ik wil er meer over weten. Je kan helaas niet bestellen aangezien je op de site droge spieren bij een receptenboek komt en niet bij vetverliezen 1.0.

      • maartje
      • 23 maart 2016
      Beantwoorden

      Hi Yvonne,

      dank voor je bericht! Als het goed is krijg je via de site een aanbieding voor zowel vet verliezen 1.0 als het receptenboekje. Deze krijg je samen via VIVONLINE voor een gereduceerde prijs! 🙂
      Hopelijk lukt het zo!

    • Suzanne
    • 17 maart 2016
    Beantwoorden

    Heel toevallig is me deze tip vorige maand gegeven en lees ik er nu hier ook over. Wat ik graag zou willen weten is wat het effect is als je dit niet altijd doet. Dus bijv. wanneer je etentje of een gezellig avondje met wat hapjes hebt. Kan het kwaad als je het niet consequent volhoudt of kan een enkele keer hiervan afwijken geen kwaad?

      • maartje
      • 23 maart 2016
      Beantwoorden

      Hi Suzanne,

      dank voor je bericht! Dat is te begrijpen. Een enkele keer afwijken moet natuurlijk kunnen, en is soms haast ook niet te voorkomen. Maar voor een goed en blijvend resultaat is het wel belangrijk om het goed vol te houden. Het boek kan je voorzien van allemaal goede tips en bruikbare adviezen! 🙂

    • wilke
    • 16 december 2018
    Beantwoorden

    mag je ook geen koffie tijdens het vasten dat is voor mij de moeilijkheid.en helpt het ook als je 1dag vast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.