Verminder je gewrichtsklachten door gezonde voeding

gewrichtsklachten
Leestijd: 2 minuten

Ineens heb je het gevoel dat je 20 jaar ouder bent. Stramme en/of pijnlijke gewrichten kunnen je dagelijkse routine behoorlijk in de weg zitten. Maar wat doe je er tegen?

Gewrichtsklachten

De reden van deze ongemakkelijke klachten kunnen divers zijn. Het kan zijn dat je een ontsteking hebt (artritis), last hebt van slijtage van het betreffende gewricht (artrose) of teveel urinezuur in je lichaam hebt wat is neergeslagen op het gewricht (jicht). Ook kan het reuma zijn, een overbelasting door herhaling van een bepaalde beweging (RSI) of krijg je de klachten door overbelasting.

Meestal zijn het, hoewel ze vaak erg ongemakkelijk zijn, onschuldige klachten. Wat ik wel adviseer is naar de huisarts te gaan als de klachten langer dan een paar dagen aanhouden.

Gewrichtsklachten kun je vaak voorkomen en te lijf gaan met het eten van de juiste voeding. Ook zijn er nog een paar andere foefjes welke de klachten doen verlichten. Één daarvan is je warm genoeg kleden. Zeker tijdens deze koude dagen. Vergeet je voeten niet!

Voeding voor blije gewrichten

Wat kun je beter niet eten als je last hebt van je gewrichten? Er zijn vele producten welke een ontstekingsbevorderende werking hebben. Het is aan te raden om deze producten te vermijden. Hieronder vind je de meeste van deze producten.

  • Suiker
  • Verkeerde vetten, verzadigde en transvetten.
  • Melkproducten
  • Industrievlees, kies liever voor grasgevoerd vlees of wilde vis.
  • Alcohol, beperkt het tot 2 consumpties per week.
  • Het voedseladditief E621
  • Koffie
  • Gluten
  • Caseïne, eet rauwmelkse producten. Het liefst nog gefermenteerd in de vorm van kefir. Rauwmelkse kaas wordt verkocht onder de noemer Boerenkaas.

Er zijn bestaat gelukkig ook ontstekingsremmende voeding. Dit zijn onder andere de onderstaande producten.

Ontstekingsremmende voeding

  • Bladgroente, donkergroene bladgroenten, zoals boerenkool en spinazie.
  • Bessen, vooral blauwe bessen.
  • Fruit, fruit in het algemeen werkt ontstekingsremmend. Vooral granaatappel werkt sterk ontstekingsremmend.
  • Groenten, vooral fel gekleurde groenten en kolen, broccoli en spruitjes.
  • Olijfolie, zorg wel dat je onbewerkte olijfolie te pakken krijgt, in een glazen verpakking. Je kan ook kiezen voor lijnzaadolie, hennepzaadolie, roomboter, palmolie en kokosolie.
  • Vis, vooral vette vis, zoals haring, makreel en (wilde) zalm. Algenolie en krillolie werken ook ontstekingsremmend. Deze kunnen gebruikt worden als supplement.
  • Thee, zwarte thee, groene thee en rooibos thee.
  • Paddenstoelen, reishi, Cordyceps, Shiitake, Maitake en Porcini.
  • Knoflook
  • Kruiden, met name curcuma, ook wel bekend onder de naam koenjit, kurkuma, geelwortel of turmeric.
  • Gember, kaneel, kruidnagel, peper, oregano, en salie. Vooral kruidenmengsels zoals Italiaanse kruiden of kerrie zijn zeer heilzaam doordat ze elkaar versterken in hun werking.

Als je last hebt van je gewrichten is het dus aan te raden om deze producten lekker vaak te eten. Soepele gewrichten wil toch iedereen!

Geschreven door Leonie Medema voor Vivonline

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.