Met deze tips activeer je je stofwisseling op oudere leeftijd!

Leestijd: 2 minuten

Je hoort het zo vaak om je heen: naarmate je ouder wordt, wordt het steeds moeilijker om gewicht te verliezen. Als je net zo door blijft eten als toen je jonger was, zullen er elk jaar extra kilo’s bij komen en dat wil je natuurlijk niet!

Hoe komt dat nou? Je stofwisseling oftewel metabolisme wordt trager naarmate je ouder wordt.

Langzamere stofwisseling

Dat komt onder meer door minder actief zijn, spierverlies en de natuurlijke veroudering van je stofwisselingsprocessen. Natuurlijk kun je het niet tegenhouden dat je ouder wordt, maar je kunt er wel veel aan doen om de vertraging van je stofwisseling véél langzamer te laten verlopen. Wil jij weten hoe? Lees dan verder.

Hoe kun je voorkomen dat je stofwisseling trager wordt met de leeftijd?

Onderzoek laat zien dat spierverlies en minder actief zijn je stofwisseling in de loop der jaren meer vertragen dan andere factoren. Het goede nieuws is, dat je heel veel kunt doen om de effecten van het ouder worden op je stofwisseling te bestrijden, zoals:

  • Weerstandstraining of gewichtheffen

Effectief bij het voorkomen van een vertraagde stofwisseling, omdat het de voordelen van lichaamsbeweging combineert met het behoud van spiermassa.

  • Intervaltraining met hoge intensiteit

Een trainingstechniek waarbij je intensieve oefeningen afwisselt met korte rustperiodes. Dit helpt je ouder wordende lichaam bij het opbouwen en behouden van spiermassa. Bovendien blijf je nog zo’n 14 uur na de training calorieën verbranden, het zogeheten ‘nabrandeffect’. Ben jij bezig met gezond eten en afslanken? Dan is dit de ideale techniek om je vetverbranding te stimuleren en je spiermassa te behouden.

  • Zorg voor (meer dan) genoeg slaap

Een gebrek aan slaap kan je stofwisseling vertragen, terwijl een goede slaap juist het tegenovergestelde bewerkstelligt. Geniet dus vooral van een heerlijke lange nachtrust!

  • Eet meer eiwitrijk voedsel

Als je meer eiwitrijke voedingsmiddelen eet en bezig gaat met een koolhydraatarm voedingspatroon, verbrandt je lichaam meer calorieën dan als je bijvoorbeeld koolhydraatrijke voedingsmiddelen eet. Eiwitten zorgen ook voor behoud van spiermassa en helpen zo dus bij het bestrijden van een tragere stofwisseling.

  • Eet genoeg voedsel

Het is wel moeilijk om goed te blijven eten als je ouder wordt, want vaak heb je dan minder eetlust. Echter: een caloriearm dieet vertraagt je stofwisseling en dat moet je nu juist niet hebben! Naarmate je ouder wordt heb je toch echt meer aan het behoud van spiermassa en een voedingspatroon met voldoende eiwitten en gezonde vetten.

  • Drink groene thee

Door de aanwezigheid van cafeïne en plantaardige stoffen in groene thee kan het regelmatig drinken ervan je stofwisseling verhogen met 4 – 5 %.

Dit moet je dus doen voor een snelle stofwisseling

Samenvattend komt het erop neer dat je stofwisseling de neiging heeft om te vertragen met de leeftijd. Toch hoef je je hier niet lijdzaam bij neer te leggen. Je kunt er zelf veel aan doen om het te bestrijden door regelmatig te gaan gewichtheffen, intervaltraining met hoge intensiteit te doen, voldoende calorieën en eiwitten te eten, veel te slapen en groene thee te drinken. Zo houd je je stofwisseling snel en heb je meer kans om een krasse oude dame of heer te worden!

Geschreven door Jasper Alblas voor Vivonline

Geef een reactie