Stress? Vermijd dan deze voedingsmiddelen

Leestijd: 3 minuten

Stress, iedereen lijkt het te hebben en de meeste hebben er heel wat voor over om er ook weer vanaf te komen!

Wist je dat wat je eet (en drinkt) een grote rol speelt in jouw mate van stressbestendigheid? Tijdens die periodes dat het op je werk een gekkenhuis is en je thuis geen rust hebt, zou je juist goed voor je lichaam moeten zorgen en niet de stresshormonen nog meer voer moeten geven.

Als we gestrest zijn, roepen zowel adrenaline als cortisol het hardst om meer energie. Ook als je eigenlijk al uitgeput bent. Het resultaat? Je hebt vaker honger en beantwoord deze vraag met meer eten dan je eigenlijk nodig hebt. Tel hierbij op dat cortisol een hormoon is dat vetopslag stimuleert, je waarschijnlijk te weinig lichaamsbeweging hebt, plus je in deze toestand meestal de verkeerde voedingskeuzes maakt… Et voila: hét recept om snel in gewicht aan te komen en op weg te zijn naar een serieus gezondheidsprobleem.

Hieronder een aantal stressboosters om te vermijden en de stressremmers die je altijd binnen handbereik zou moeten hebben.

Drinken

Geen energiedrankjes en koffie

Als je gestrest bent is cafeïne het laatste wat je lichaam en hersenen nodig hebben en dan hebben we het nog niet eens over de suikers! Hoewel een latte machiato of een Red Bull je een flinke oppepper geven, is de dip die volgt onvermijdelijk. Drink er hier een paar van om je door de dag heen te slepen en je bent rond bedtijd gegarandeerd uitgeput, geïrriteerd en hebt moeite om in slaap te komen en dit alles zorgt alleen maar voor meer stress!

Thee

Liever thee dan koffie. Koud of warm. Met 2-3 kopjes groene, witte of zwarte thee krijg je een lichte cafeïne boost, maar blijft de dip achterwege! Een gezonde  portie antioxidanten krijg je er gratis bij. Drink het dan natuurlijk wel zonder suiker of melk, want anders doe je al het goede weer teniet.

Greens poeder

Goed idee: een juice van greens poeder in plaats van de energiedrankjes! Je leeft op, tankt bij en vult je energiereserves aan. Een goede kwaliteit greens poeder kun je door een glas water roeren, maar je kunt het ook toevoegen aan een smoothie van groene groenten met citroen en een halve avocado….. Daar knap je van op! Klik hier voor mijn lievelings groene poeder.

Eten

Onbewerkt voedsel

Er zijn al veel redenen om vers te eten in plaats van bewerkt voedsel en hieraan willen we er weer eentje toevoegen: ze zorgen voor een toename van de stresshormonen. Wat zo af en toe natuurlijk geen kwaad kan, maar het is niet de handigste keuze in moeilijke tijden. Bovenop de slechte vetten, de chemicaliën en weinig voedingsstoffen, zit bewerkt voedsel vol met zout en geraffineerde suiker en laten dat nou niet de beste middelen zijn om je buik en hersens mee te voeden in tijden van stress. Hoeveel trek je er op dat moment ook in hebt, bewerkt voedsel en snelle koolhydraten stuwen je cortisol level omhoog en je humeur omlaag.

Bessen met noten

Wil je een echt gezonde snack: bessen! Het liefst zoveel mogelijk soorten, combineer ze met noten en zaden en strooi er wat kaneel overheen. Het smaakt heerlijk fris en je krijgt in 1 keer een flinke bom aan vezels, vitamines, mineralen, goede vetten en antioxidanten binnen en daar wordt je lijf weer blij van.

Pure chocola

Een betere optie, dan met je hoofd in de koektrommel te duiken: eet een stukje (20-30 gram) pure chocola met minstens 72% cacao. In pure chocola zit tryptofaan. Tryptofaan is de voorloper van serotonine, de neurotransmitter die o.a. je stemming regelt. Serotonine is ook nog eens de voorloper van melatonine, en jawel, die zorgt voor een fijne nachtrust. Do I need to say more?!

Alcohol

  • Na een lange werkdag lijkt een koud biertje of een heerlijke cocktail erg verleidelijk om de scherpe randjes er even af te halen. Helaas heeft dit precies een averechts effect op goed stressmanagement, aangezien het de afgifte van stresshormonen juist stimuleert.
  • Dan liever een glas rode wijn. Je leest het goed, 1 glas. Niet 2 dus en ook geen fles. In rode wijn zit het stofje resveratrol, dit ondersteunt en activeert het immuunsysteem, verlaagd de bloeddruk en is ook nog eens een krachtige antioxidant! Onthoud wel dat je het niet overdrijft, want anders zorgt de alcohol er weer voor dat je cortisollevels door het plafond schieten.

Heb jij behoefte aan meer informatie over stress? Lees dan snel dit artikel over hoe je stress om kan toveren in iets positiefs!

Tekst: Joyce Puister voor VIVONLINE

Bron: mindbodygreen