Negen tips voor een zorgeloze menstruatie

menstruatie

Iedere maand hetzelfde liedje. Moe, misselijk, opgeblazen gevoel, hoofdpijn, humeurig, het hoort er allemaal bij. Maar wist je dat er een aantal voedingsmiddelen zijn die je beter tijdens deze dagen even kunt vermijden? Bepaalde producten kunnen er namelijk juist voor zorgen dat menstruatie- en PMS-klachten verergeren. Deze tips helpen jou door je menstruatie heen.

Beperk je zoutinname

Wanneer je teveel zout inneemt, houdt je meer vocht vast. Wat kan resulteren in meer buikpijn en hoofdpijn. Dus hoeveel zin je ook hebt in die hele zak chips, laat hem toch maar even liggen en ga op zoek naar iets wat zoutarm is.

Drink veel (lauw) water

Veel vrouwen voelen zich vaak opgeblazen tijdens de menstruatie en denken dat water drinken juist niet helpt. Niets is minder waar. Water is juist de oplossing tegen het opgeblazen gevoel. Wanneer je te weinig vocht binnenkrijgt, gaat je lichaam hierop reageren door vocht op te slaan. Drink dus minstens acht glazen op een dag. Koud water vermindert de verteringssnelheid, probeer dus lauw water te drinken.

Drink geen frisdrank

In frisdrank zit veel koolzuur. Hierdoor gaat je maag uitpuilen, wat een opgeblazen gevoel kan geven.

Vermijd zetmeelhoudende koolhydraten

Zetmeel zorgt ervoor dat je vocht vasthoudt. Eet dus zeker ’s avonds geen koolhydraten meer, dit kan ervoor zorgen dat je ’s ochtends pafferig opstaat.

LEES OOK: Dit zijn de 15 voedingssoorten die bijdragen aan een mooie platte buik.

Eet zoveel mogelijk groenten en vers bereid voedsel

Dit zorgt voor een evenwichtige bloedsuikerspiegel, en de vezels zorgen voor een goede darmwerking waardoor de afvalstoffen van je menstruatie sneller afgevoerd worden.

Laat alcohol even staan

Alcohol versterkt je stemming en kan je dus nog geïrriteerder maken tijdens je menstruatie. Bovendien houdt je door alcohol vocht vast.

Beperk de inname van cafeïne

Door inname van cafeïne kan de gevoeligheid van je borsten verergeren. Cafeïne berooft je lichaam van vitamine B, die juist belangrijk zijn voor de balans van je hormoonspiegel.

Eet geen eieren

Eiwitten kunnen je opgeblazen buik verergeren en je voornamelijk tijdens je menstruatie erg winderig maken. Hierdoor kan de absorptie van magnesium in de war raken.

Neem vitamine B6 en magnesium tegelijkertijd in tegen buikkrampen

Vitamine B6 in combinatie met wat extra magnesium helpen tegen buikkrampen.

 

Tekst: Renée Beers
Bron: Mens en gezondheid

Tags: ,

Comments

    • Patricia
    • 18 juni 2019
    Beantwoorden

    Drink voor de menstruatie gemberthee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.