Nee hé, alweer blaasontsteking?! Zo voorkom je het!

Wat is een blaasontsteking eigenlijk? In veel gevallen is er een darmbacterie, de E-coli, in de blaas gekomen. Andere veroorzakers kunnen parasieten of andere bacteriën zijn. Dat het een darmbacterie is, verklaart direct waarom vrouwen er veel vaker last van hebben. Bij hen komt de bacterie makkelijker in de blaas. Symptomen zijn onder andere vaak aandrang om te plassen hebben waarbij er maar weinig urine geloosd wordt, het plassen is pijnlijk en de urine kan er raar uitzien en een andere geur hebben. Meestal wordt er een kuurtje met antibiotica voorgeschreven. Helaas kan zo’n kuurtje de darmbacterie E-coli en nog veel meer goede darmbacteriën verstoren. Het immuunsysteem in je darmen wordt er ook door verstoord, waardoor je met zo’n kuur misschien al bezig bent om de volgende blaasontsteking voor te bereiden.

Antibiotica

De dokter schrijft al snel een antibiotica voor. Daar zijn we geen voorstander van,  zolang het niet een absolute must is, lossen we het liever op de natuurlijke wijze op. Wat kun je doen om van een blaasontsteking af te komen, zonder antibiotica?

Tip 1D-mannose

Je kunt een kuur doen met D-mannose. Dit is een enkelvoudig suiker dat in kleine hoeveelheden voorkomt in bv. veenbessen (cranberry’s). De bacterie hecht zich aan D-mannose en wordt via de urinebuis afgevoerd.

Tip 2: Beredruif

In plaats van D-mannose kun je het extract van de beredruif (uva-ursi) nemen.

Tip 3: Popurine

Gebruik Popurine. Het is ook een kruidenmengsel goed voor blaas en nieren. (bijvoorbeeld van het merk Bloem)

Tip 4: Water

Drink voldoende water, zo’n 2 liter per dag.

Tip 5: Vitamine C

Neem extra vitamine C

Tip 6: Voedingsmiddelen vermijden

Vermijd suiker, alcohol omdat dit je darmflora kan verstoren

Ik heb nog steeds last!

Blijft je blaasontsteking toch terugkeren, dan is het goed om eens naar je darmflora (ontlasting) te laten kijken. Misschien zit daar de oorzaak. Niet goed voor de darmflora zijn suiker, alcohol, gluten, zuivel, medicijnen (antibiotica), gifstoffen en stress. Probeer deze dus zo veel mogelijk te vermijden. Ook als je overweegt probiotica te nemen, moet je eerst je ontlasting na laten kijken zodat je weet welke bacteriën jouw darmen nodig hebben, anders geef je veel geld uit voor niets. Dit onderzoek kun je laten doen bij een darmtherapeut. Drankjes uit de supermarkt die probiotica bevatten, bevatten ook veel suiker, geen goed idee dus.

Tekst: Gerda Tol-van Dijk van Primabalans voor VivOnline

Geef een reactie