Zo zorg je voor meer proteïne in je maaltijden

proteïne

Veel mensen hebben al snel een gebrek aan proteïne in hun maaltijden. Wat zonde is, want dit hebben we juist zo hard nodig. Proteïne ofwel eiwitten zijn onder anderen belangrijk voor het behoud van de spieren. Het is belangrijk dat iedereen hier voldoende van binnenkrijgt dus niet alleen topsporters.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om proteine shakes te drinken, maar daarnaast zijn er ook voldoende soorten voeding waar eiwitten in schuilen. Je kunt deze eiwitten dus makkelijk toevoegen aan al je maaltijden en zodoende voldoende binnen krijgen. Dit zijn goede suggesties en voorbeelden:

Zaden

Zaadjes zijn misschien klein maar ze zitten boordevol met eiwitten en andere voedingsstoffen. Chiazaad, hennepzaad en lijnzaad zijn allemaal gezond en passen perfect in smoothies en muesli’s. Ze zijn zacht van smaak dus je zult de toevoeging hiervan maar amper merken. Pompoenpitten zijn ook erg goed! In een half kopje zit maar liefst 20 gram eiwit, dus daar mag je ook heerlijk van snoepen.

Noten

Noten zijn de ideale on-the-go snack en daarnaast zijn ze behoorlijk eiwitrijk. Je kunt noten makkelijk mengen met meerdere gerechten, denk aan: sauzen, pasta’s, notenboter, toetjes en dergelijke. Je hoeft het dus alleen als snack te bestempelen. Noten zijn rijk aan vetten, dus het is niet de bedoeling dat je een hele zak leeg eet, maar dat was je waarschijnlijk toch al niet van plan ;).

Hele granen

Zilvervliesrijst bevat meer proteïne vergeleken met witte rijst. En zo heeft quinoa bijvoorbeeld meer eiwitten dan couscous. Kies daarom altijd voor hele granen. In plaats van rijst kun je quinoa eten en het is ook heerlijk om het over je salades te strooien. Havermout valt ook onder ‘hele granen’ en is daarmee perfect om de dag mee te beginnen. Maak dit met amandelmelk en je hebt een lekker papje.

Linzen en bonen

Dit is een bekende vorm van eiwitten die vaak wordt gebruikt in soepen, chili’s, salades en andere maaltijden. Daarnaast kun je ze goedkoop inslaan en houd je wat geld over voor andere lekkere dingen! Je kunt bijvoorbeeld een grote pan linzensoep maken, dit invriezen, en een hele lange tijd van smullen! Wij van de redactie zijn fan.

Eieren

Je kunt zoveel kanten op met een simpel eitje. Zo kun je hier bijvoorbeeld het perfecte omelet van bakken bereid met spinazie en tomaat. Dit ontbijtje zorgt voor een kick-boost en hierdoor kun je de dag stukken beter aan. Een eitje is natuurlijk ook lekker door salades, uit het vuistje of op een (glutenvrij) broodje.

Proteïne poeder

And last but not least, hebben we natuurlijk proteïne poeder. Je kunt dit ten alle tijde snel tot je nemen en hiermee krijg je een hoop eiwitten binnen. Ik ben zelf fan van het eiwitpoeder van EQ Pure Vegan Shake. Deze is namelijk heel natuurlijk en dat vind ik enorm fijn. Ik adviseer dit aan mijn cliënten en ook zij zijn erover te spreken.

Tekst: Inga Stoit

Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.