Dit is het lijstje met voeding waar probiotica en prebiotica in zit (en waarom je dit moet eten)

probiotica

Probiotica vormen een groot deel van de hele darmgezondheid. Antibiotica, chemicaliën en bewerkte voedingsmiddelen zijn slecht voor de darmen, dus deze kunnen het soms lastig krijgen. Tegenwoordig is het extra hip om meer probiotica te eten en dat begrijp ik maar al te goed!

Als je meer probiotica binnenkrijgt heb je minder last van een opgeblazen gevoel, je hebt meer energie en je wordt minder snel ziek. Het is namelijk een wondermiddel tegen ontstekingen in het lichaam. Je immuniteit is er bij geholpen en je spijsvertering wordt er blij van!

Probiotica & Prebiotica

Naast probiotica is je lichaam ook zeer gebaat bij prebiotica. Het een kan niet zonder het ander! Eet daarom voeding die rijk is aan allebei. Je kunt er ook voor kiezen om het te slikken in de vorm van supplementen. Maar dit zou ik eerder adviseren om naast het eten te doen. Zo weet je in ieder geval zeker dat je er voldoende van binnen krijgt. Zie hier de lijstjes.

Voeding waarin probiotica in zit:

  • Kombucha: dit is een gefermenteerd koolzuurhoudend thee-drankje, wat je tevens een goede energieboost geeft.
  • Zuurkool: dit is een probiotische superfood! Kijk wel even naar de manier van bereiding, kies voor de meest natuurlijke variant.
  • Kefir: dit gezonde yoghurtdrankje geeft je darmbacteriën een boost.
  • Kimchi: dit is een gefermenteerd mengsel van kool, de smaak is intens.
  • Tempeh: dit is een gefermenteerd sojaproduct, vergelijkbaar met gefermenteerde tofu.
  • Miso: dit wordt gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Het fermentatieproces is wat het extra gezond maakt.

Voeding waar prebiotica in zit:

  • Knoflook
  • Asperges
  • Ui
  • Onrijpe bananen

Voeg wat meer van deze voeding soorten toe aan je dagelijkse regime en je zult zien dat je je stukken beter gaat voelen!

LEES OOK: Celery Juice: dit is de reden waarom het zo gezond is.

Tekst: Inga Stoit

Tags: , ,

Comments

    • Gjw Sarcanoz schotpoort
    • 7 februari 2019
    Beantwoorden

    Soja?. Zo gezond is dat toch niet?

    • Julia
    • 7 februari 2019
    Beantwoorden

    Hoeveel kefir moet je drinken per dag?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.