Lief zijn voor je buik: 5 tips

buik darmen

Ingewikkeld systeem

Je darmen zitten ingewikkeld in elkaar en kunnen voor een groot gedeelte bepalen hoe jij je voelt. Daarom is het belangrijk dat je lief bent voor je buik.

Wees lief voor je buik en kies onbewerkte voeding

Als je veel fabrieksvoeding eet heeft je buik het veel drukker dan dat je kiest voor onbewerkte voeding. Ook wordt je buik niet gelukkig als je snel eet, het is belangrijk dat je bewust eet en je voeding goed kauwt. Met deze tips ben je heel lief voor je buik en is je buik ook lief voor jou!

1. Voeding is gemaakt om je lichaam te voeden, niet om emotie’s te onderdrukken

Stel jezelf deze vragen voordat je gaat eten:

– Heb ik echt honger?

– Zorgt deze voeding ervoor dat ik de beste, gelukkigste en sterkste zelf word?

– Of heb ik eigenlijk dorst?

2. Eet voeding met ‘goede’ bacteriën

Een gezond darmstelsel betekent miljoenen goede bacteriën die zorgen voor een gezond immuunsysteem en een gezonde geest. Om hiervoor te zorgen kan je meer eten van voeding die levende culturen bevatten zoals:

– Uien

– Knoflook

– Bieslook

– Asperges

– Artisjokken

Gefermenteerde voeding zoals: augurken, zuurkool, tempeh en miso maken jouw buik ook heel gelukkig!

3. Eet de regenboog

Jouw darmstelstel is grotendeels verantwoordelijk voor jouw afweersysteem. Door het eten van kleurrijk fruit en groente geef je je lichaam de noodzakelijke antioxidanten.

Geniet van:

– Boerenkool

– Frambozen

– Zoete aardappels

– Avocado

– Spinazie

– Appels

4. Beperk stress

Zorg voor balans, geef prioriteit aan een sociaal leven, ontspanning, even helemaal niks. Dit heb je hard nodig. Ga op zoek naar een emotionele balans en naar waar jouw stress mee afneemt zoals: wandelen in de natuur, mediatie of een wandeling met je hond.

5. Gebruik de rem

We hebben allemaal hele hectische levens, dit kan negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid en in het bijzonder voor je buik en stemming. Gebruik die rem, doe het rustiger aan. Hoe moeilijk dit ook is, het zal je goed doen!

– Kauw rustiger (tel tot 40 bij elke hap)

– Als je ergens loopt (ruik aan die prachtige rozen, geniet!)

– Als je bij de mensen bent waarvan je houdt

– Als je eet. Waardeer het eten op je bord, kijk naar de kleuren, ruik, kijk waar het vandaan komt en realiseer hoe veel geluk je hebt dat je een heerlijke maaltijd voor je neus hebt staan. Stop als je vol zit met eten, en waardeer het wederom.

 

Tekst: Anne van Engelen voor VivOnline

 

Tags: , , ,

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.