Last van PMS: Dit moet je juist wel (of niet) eten

pms
Leestijd: 2 minuten

Ineens is het er weer! Je bent moody, je hebt last van duizeligheid, hoofdpijn, cravings en dan ook nog die opgezwollen borsten. Ja hoor, de maandelijkse periode kondigt zich weer aan. Veel vrouwen hebben hier last van. We noemen dit het Premenstrueel syndroom (PMS). Wij zochten voor je uit wat je juist wel of niet moet eten als je last hebt van PMS.

Voeding en PMS

PMS is een groep klachten waar vrouwen vlak voor de menstruatie last van hebben.

Veel voorkomende lichamelijke klachten zijn:

  • Duizeligheid
  • Hartkloppingen
  • Hoofdpijn
  • Strakke huid
  • Opgezwollen borsten
  • Buikpijn

En dat is nog niet alles. Ook psychische klachten komen vaak voor.

Veel voorkomende psychische klachten bij PMS zijn:

  • Angsten
  • Depressieve gevoelens
  • Nervositeit
  • Prikkelbaarheid
  • Agressie

Hormonen

Het mag duidelijk zijn dat hormonen een hele belangrijke rol spelen bij PMS. Tja altijd maar weer die hormonen! Maar er zijn nog meer systemen in het lichaam die uit balans zijn geraakt bij PMS. Door de juiste voeding te eten (en te drinken) kun je de systemen een handje helpen om weer in balans te komen. Het gevolg is dan dat de PMS klachten verminderen en soms zelfs verdwijnen.

Bij PMS heeft je lichaam een gebrek aan diverse vitaminen, mineralen, vetten, aminozuren en fytonutriënten.

PMS, acne, neerslachtige gevoelens, droge huid, opvliegers en vruchtbaarheidsproblemen? “Herstel je hormonen in 10 stappen” kan je helpen!

Door het eten van deze producten kun te deze tekorten makkelijk aanvullen:

  • Botervis, haring, heilbot, oesters, garnalen, zalm, makreel, paling, sardientjes, tonijn
  • Kalkoen, wild, gevogelte, lamsvlees, niertjes, zwezerik, rundvlees, kippenlever, runderlever
  • Eieren
  • Mungbonen, kikkererwten, spliterwten, linzen
  • Walnoten, cashewnoten, macademia’s, hazelnoten
  • Sesamzaad, lijnzaad, pompoenpitten
  • Paddenstoelen
  • Alle fruitsoorten zijn goed. Vooral aardbeien, ananas, citrusfruit, bananen, kiwi, kersen, mango, papaja, avocado en zwarte bessen
  • Alle groenten. In het bijzonder asperges, andijvie, bieten, alfalfa, broccoli, boerenkool, bloemkool, rode paprika, spinazie, postelein, spruiten, witlof, witte kool, rauwe ui, rauwe knoflook,
  • Haver
  • Eet voldoende extra vierge olijfolie, kokosolie, hazelnootolie en roomboter

Van pure voeding wordt je lichaam altijd blij. Zeker als je last hebt van PMS. Probeer bewerkte en kant – en klare voeding ook tijdens deze periode te vermijden. Denk daarbij ook aan granen en zonnebloemolie.

PMS klachten verhelpen

Dus…..wil je de klachten door PMS te lijf gaan? Wees dan ook tijdens deze periode lief voor je lijf door het kiezen van de juiste voeding. Je zal er versteld van staan wat het met je doet.

Tekst: Leonie Medema voor Vivonline

Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.