Last van eczeem? Deze voedingsmiddelen kan je beter vermijden!

pop-corn-785074_1920
Leestijd: 1 minuut

De één heeft wel eens een plekje wat jeukt en de ander heeft continu een extreem droge huid, de volgende heeft eczeem. Erg ongemakkelijk allemaal en soms ook gênant. Wist je dat voeding hier een belangrijke rol in kan spelen?

Er zijn namelijk best veel producten die bij kunnen dragen aan het ontstaan hiervan. Een koemelkallergie of intolerantie gaat bijvoorbeeld vaak hand in hand met het hebben van eczeem.

Dit kun je het beste eten bij de behandeling van eczeem

Gelukkig zijn er ook veel voedingsmiddelen welke juist weer helpen bij het behandelen hiervan. Deze voedingsmiddelen heb ik hieronder even voor je op een rijtje gezet.

Probeer de volgende voedingsmiddelen te beperken of te vermijden

  • Koemelk en koemelkproducten
  • Gluten
  • Spelt
  • Tarwe
  • Haver
  • Rogge
  • Maïs
  • Glucosestropen gemaakt van maïs
  • Suiker
  • Alcohol
  • Geraffineerde producten
  • E-nummers

Biogene aminen

Biogene aminen zijn verbindingen in voeding welke bij mensen onder andere overgevoeligheidsreacties kunnen oproepen. Deze biogene aminen vind je terug in veel voedingsmiddelen. Probeer deze voedingsmiddelen zo veel mogelijk te vermijden. Rauwe vis, garnalen, mosselen, oesters, kreeft, krab, tonijn, visconserven, gemarineerd vlees, kant – en – klaar gehakt, barbecue worstjes, hamburgers, orgaanvlees, wild, varkensvlees, salami, gerookte producten, ongezwavelde zuidvruchten. Bananen, fruitconserven, zuurkool en andere koolsoorten, tomaten, spinazie (diepvries kan vaak wel), bieten, rabarber, boontjes, paprika, avocado, olijven, gember, koriander, anijs, selderij, vanille, alcoholische dranken, vooral wijn en bier. Beperk ook het gebruik van geitenzuivel, noten, wild en fruit.

Wat kan je dan wel eten?

Een hele lijst. No worries! Gelukkig is het goede nieuws dat er nog genoeg lekkers over blijft om te eten. Eet de volgende voedingsmiddelen en de kans is groot dat je de eczeem onder de duim krijgt:

  • Sardienen, makreel, heilbot, witvis
  • Eieren
  • Geitenyoghurt
  • Linzen
  • Hazelnoten, paranoten
  • Pijnboompitten, pompoenpitten, sesamzaad
  • Paddestoelen
  • Bessen, frambozen, bramen, abrikozen, mango, kersen
  • Andijvie, postelein, spruiten, witlof, wortelen, sterrenkers, (rauwe) ui, (rauwe) knoflook, zoete aardappelen
  • Zilvervliesrijst
  • Extra vierge olijfolie, kokosolie, palmolie, tarwekiemolie.

Zo zie je maar. Er blijft echt genoeg over waar je huid blij van wordt.

Tekst: Leonie Medema voor Vivonline

Tags: , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.