Heb je last van eczeem? Dan kun je deze voedingsmiddelen beter vermijden

eczeem

De één heeft wel eens een plekje wat jeukt en de ander heeft continu een extreem droge huid, de volgende heeft eczeem. Erg ongemakkelijk allemaal en soms ook gênant. Wist je dat voeding hier een belangrijke rol in kan spelen?

Er zijn namelijk best veel producten die bij kunnen dragen aan het ontstaan hiervan. Een koemelkallergie of intolerantie gaat bijvoorbeeld vaak hand in hand met het hebben van eczeem.

Dit kun je het beste eten bij de behandeling van eczeem

Gelukkig zijn er ook veel voedingsmiddelen welke juist weer helpen bij het behandelen hiervan. Deze voedingsmiddelen heb ik hieronder even voor je op een rijtje gezet.

Probeer de volgende voedingsmiddelen te beperken of te vermijden

  • Koemelk en koemelkproducten
  • Gluten
  • Spelt
  • Tarwe
  • Haver
  • Rogge
  • Maïs
  • Glucosestropen gemaakt van maïs
  • Suiker
  • Alcohol
  • Geraffineerde producten
  • E-nummers

Biogene aminen

Biogene aminen zijn verbindingen in voeding welke bij mensen onder andere overgevoeligheidsreacties kunnen oproepen. Deze biogene aminen vind je terug in veel voedingsmiddelen. Probeer deze voedingsmiddelen zo veel mogelijk te vermijden. Rauwe vis, garnalen, mosselen, oesters, kreeft, krab, tonijn, visconserven, gemarineerd vlees, kant – en – klaar gehakt, barbecue worstjes, hamburgers, orgaanvlees, wild, varkensvlees, salami, gerookte producten, ongezwavelde zuidvruchten. Bananen, fruitconserven, zuurkool en andere koolsoorten, tomaten, spinazie (diepvries kan vaak wel), bieten, rabarber, boontjes, paprika, avocado, olijven, gember, koriander, anijs, selderij, vanille, alcoholische dranken, vooral wijn en bier. Beperk ook het gebruik van geitenzuivel, noten, wild en fruit.

Wat kan je dan wel eten?

Een hele lijst. No worries! Gelukkig is het goede nieuws dat er nog genoeg lekkers over blijft om te eten. Eet de volgende voedingsmiddelen en de kans is groot dat je de eczeem onder de duim krijgt:

  • Sardienen, makreel, heilbot, witvis
  • Eieren
  • Geitenyoghurt
  • Linzen
  • Hazelnoten, paranoten
  • Pijnboompitten, pompoenpitten, sesamzaad
  • Paddestoelen
  • Bessen, frambozen, bramen, abrikozen, mango, kersen
  • Andijvie, postelein, spruiten, witlof, wortelen, sterrenkers, (rauwe) ui, (rauwe) knoflook, zoete aardappelen
  • Zilvervliesrijst
  • Extra vierge olijfolie, kokosolie, tarwekiemolie.

Zo zie je maar. Er blijft echt genoeg over waar je huid blij van wordt.

Tekst: Leonie Medema voor Vivonline

Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.