Voorkom late-night snacking met onze tips!

snacking

We doen het allemaal wel eens: late-night snacking. Maar toch is het eigenlijk best gek. Je hebt overdag voldoende gegeten en ook een gezonde en volledige avondmaaltijd achter de kiezen. Hoe kan het dat je dan toch vaak laat op de avond alsnog enorme trek krijgt? Gelukkig kunnen we –voor een groot deel- onze hormonen hiervan de schuld geven. We geven je graag wat tips!

Hongergevoel?

Normaal gesproken scheidt de maagwand (in tijden van een lege maag) een grote hoeveelheid ghreline af. Ghreline is een hormoon dat hongersignalen in je lichaam signaleert. Dit hormoon wordt in de volksmond ook wel het hongerhormoon genoemd. Je maag heeft een hoge bloedcirculatie waardoor het hormoon vervolgens snel je hersenen bereikt. Direct wordt er een hongergevoel ingeschakeld waardoor je gestimuleerd wordt om te eten.

De ene mens maakt van nature meer ghreline aan dan de ander. Wanneer je veel ghreline aanmaakt kun je het volgende ervaren:

  • Een constant hongergevoel
  • Weinig energie
  • Trek in zoet en vet eten

De belangrijkste stap die je kunt nemen om je eetlust te verlagen, is door voeding te nemen die langzaam wordt verteerd (denk aan goede eiwitten, gezonde vetten, complexe koolhydraten en groenten). Daardoor blijft je ghrelinespiegel laag en profiteer je ook direct van een stabielere bloedsuikerspiegel, meer energie en minder last van eetbuien later op de dag.

Hongerhormonen

Helaas blijkt ghreline een eigenwijs hormoon. Uit recent onderzoek is gebleken dat de waarden van hormonen die een hongergevoel veroorzaken in de avond uit zichzelf omhoogschieten. Ook werd aangetoond dat dit het risico op overeten in de avond (in tegenstelling tot in de ochtend) doet vergroten.

Hoe verliep dat onderzoek precies?

De proefpersonen in het onderzoek werden in 2 groepen verdeeld. De eerste groep moest in de ochtend een periode vasten, en de tweede groep een periode in de avond. Wat bleek? De groep in de avond had een veel hogere waarde van het hormoon ‘ghreline’.

Je hongergevoel verminderen

Zelfs zonder lege maag kan je lichaam dus in de avond toch extra Grheline produceren.

“Fijn zeg die hormonen”, zul je nu wel denken. Gelukkig zijn er een paar simpele tips om je hongergevoel alsnog te verminderen.

  • Probeer het eten van fruit in de avond te beperken. Fructose (fruitsuikers) leiden vaak tot hogere Ghreline waarden. Dus kies liever een ‘hartig toetje’ na je maaltijd.
  • Ghreline-waarden zijn sterk gerelateerd aan stress. Dus probeer een avondroutine te creëren die je stresslevels doet verminderen. De volgende tips kunnen daarbij helpen:
  1. Probeer de gelegenheid of verleiding om te gaan eten te beperken. Doe bijvoorbeeld de lichten in je keuken uit, zorg dat er geen voedingswaren meer in het zicht liggen, en poets alvast je tanden.
  2. Zet je telefoon in vliegtuigmodus. Even geen afleiding.
  3. Spray een kalmerende essentiële olie door je (slaap)kamer.
  4. Eindig je dag met een meditatie, yoga oefeningen of een dankbaarheidsoefening.

 

BewarenBewaren

Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.