Gezonde lunches voor de kindjes om mee naar school te nemen

lunches
Leestijd: 2 minuten

Summer is almost over! Voor je het weet sta je weer de lunchtrommels van je kindjes in te pakken. Uiteraard wil je ze iets voedzaams en healthy’s meegeven. Maar wat? Deze voorbeelden van heerlijke gezonde lunches helpen jou op weg!

Focus je op gezonde ‘toevoegingen’

Je kunt de lunchtrommel zoveel gezonder maken door het (glutenvrije)boterhammetje te omringen met kleurrijke ingrediënten zoals verschillende groenten. Naast groenten zijn er natuurlijk genoeg andere voorbeelden die kunnen bijdragen aan een goed gevulde broodtrommel. Dit zijn een aantal fijne voorbeelden:

Edamame boontjes: kinderen zijn er dol op. Ze zitten vol met eiwitten en gezonde vetten. Kindjes snacken deze makkelijk weg en krijgen zonder tegen te stribbelen weer wat extra gezonds binnen.

Groentjes: denk aan dun gesneden paprika’s, worteltjes of komkommer. Je kunt dit eventueel verrijken door er een hummus dip aan toe te voegen. Maar ook zonder de dip knabbelt dit fijn weg.

Hard gekookte eitjes: dit eet lekker makkelijk weg en daarnaast is een ei een bommetje aan proteïne, wat hen lekker lang vol houdt. Dit eitje kunnen ze uit het vuistje eten, of op een crackertje doen.

Mandarijntjes: welk kind is er niet dol op mandarijntjes? En daarnaast zijn ze ook nog eens heel erg fijn om mee te geven. Je kunt dit ten alle tijden toevoegen aan de lunchtrommel. Ze hoeven het slechts op school open te maken en lekker van te smikkelen.

(Glutenvrije)crackers met kaas: de meer ongezonde lunchtrommels zijn vaak voorzien van suikerrijke koekjes, maar dit hoef je natuurlijk helemaal niet te doen. In plaats van koekjes, cakejes en snoep kun je natuurlijk ook gewoon een lekker crackertje meegeven. Hier kan bijvoorbeeld een plakje kaas op. 

LEES OOK: Deze 10 tekenen kunnen erop wijzen dat je intolerant bent voor gluten.

Fancy lunches

Hierboven heb je een aantal simpele variaties op de broodtrommel kunnen lezen, echter kun je je natuurlijk ook ietsje meer uitsloven (mocht je hier tijd en zin in hebben). Als dat het geval is zijn de lunch ideeën hieronder ideaal voor jouw kindje (en uiteraard ook voor jezelf).

Pasta salade: maak een grote portie van deze pasta salade, dan kun je er lekker lang mee vooruit! Kies bijvoorbeeld een pasta gemaakt van boekweit of linzen. Voeg hier allerlei gezonde ingrediënten aan toe, denk aan: boontjes, tomaatjes, avocado, paprika, komkommer – you name it. Breng dit op smaak door het te verrijken met lekkere en gezonde kruiden.

Wrap: voorzie je (glutenvrije)wrap van allerlei lekkers naar keuze. Je kunt de bodem bijvoorbeeld lekker insmeren met hummus en hierna kun je er diverse groenten overheen leggen. Denk aan: paprika’s, komkommer, courgette of olijven tapenade en quinoa. 

Tonijnsalade: uiteraard maak je deze niet met een kant en klaar pakje (anders is het niet gezond). Je maakt deze zelf volgens een gezond recept en dit kun je bijvoorbeeld los in een bakje meenemen. Maar je kunt er natuurlijk ook (glutenvrije)crackertjes of iets dergelijks bij eten.

Gezonde muffin: je kunt de muffin bijvoorbeeld maken van amandelmeel. Je maakt ‘m hartig of zoet. Hartig kan bestaan uit: zongedroogde tomaatjes, kaas en groentes. Zoet kan bestaan uit: blauwe bessen, banaan en gedroogd fruit.

En daarbij komt:

Als je de avond van te voren een heerlijke gezonde maaltijd hebt bereid die niet volledig op is, kun je deze natuurlijk ook aan de broodtrommel toevoegen. Sommige trommels hebben aparte vakjes zodat het eten allemaal netjes gescheiden blijft. Als je deze nog niet in huis hebt kun je natuurlijk meerdere bakjes meenemen. Bakjes die ‘vakjes’ hebben zijn overigens wel handig, daar kun je bijvoorbeeld makkelijk een extra handje met blauwe bessen in doen. Word dus vooral lekker creatief met het gezond aankleden van de lunches voor je kids!

Tekst: Inga Stoit

Tags: , ,

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.