De dagelijkse boodschappen kunnen een stuk gezonder, Viv helpt!

boodschappen
Leestijd: 2 minuten

Gezonde alternatieven

Je staat in de supermarkt en vult je mandje met (op het eerste gezicht) gezonde producten. Wanneer je de achterkant leest kom je tot de conclusie dat je helemaal niet zo goed bezig bent. Die verdomde E-nummers nemen de ingrediëntenlijst over. Op naar het volgende schap… Om je een handje op weg te helpen met de juiste keuze hebben wij  6 van dit soort producten, mét gezond alternatief op een rijtje gezet!

1.     Kunstmatige zoetstoffen

Ook wel synthetische zoetstoffen genoemd, dit is niets anders dan een laboratoriumproduct. Ze worden in veel producten verwerkt als vervanger van suiker. Ons lichaam herkent deze substantie niet als voeding. Ook doet dit E-nummer niks goeds voor je figuur!

Alternatief:

Stevia, dadels, maïsmoutsiroop, agavesiroop, rijstsiroop, ahoornsiroop

2.     Schuurei

Hennen die deze eieren leggen zitten met duizenden soortgenoten opgesloten in een donkere schuur. Er is geen ruimte om te bewegen, stress en welzijnsproblemen zijn hier het gevolg van.

Alternatief:

Gekwalificeerde biologische eieren, uitloopeieren

3.     Cruesli

Cruesli wordt in de supermarkt vaak aangeprezen  als een gezonde start van je dag. Echter zitten hier veel verborgen suikers in. Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, wanneer je deze met iets zoets als cruesli begint stijgt je bloedsuikerspiegel en zal je de hele dag naar zoetigheid smakken. Een goed alternatief is home-made granola, lekker en leuk om te maken!

Alternatief:

Huisgemaakt cruesli

4.     Gekweekte zalm

Net als bij de hennen zijn de omstandigheden bij gekweekte zalm schrikbarend. De zalmen worden met grote hoeveelheden in kleine kooien gestopt. Er komt veel antibiotica aan te pas, deze blijft achter in de vis. De kweekzalm is van zichzelf grijs, de mooie roze kleur in de verpakking is van de kleurstoffen astaxanthine(E161j) en Carophyll.

Alternatief:

Wilde zalm

5.     Pindakaas

Lees eens de ingrediëntenlijst voor je een pot pindakaas uitlepelt. Je ziet namelijk dat het tweede ingrediënt suiker is. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel alternatieven noten- en pindapasta’s.

Alternatief:

100% notenpasta van je biologische supermarkt/gezondheidswinkel.

6.     Plantaardige oliën

De meeste plantaardige oliën (denk aan zonnebloemolie, sojaolie, slaolie)  zitten vol met transvetten. Deze transvetten ontstaan in de fabriek. Vaak krijgen  onverzadigde vetten de schuld, maar de transvetten zijn de echte boosdoeners. Deze zijn verantwoordelijk voor de toename van LDL, dit is het slechte soort cholesterol dat de kans op slagaderziekte verhoogt.  Ga liever voor een extra vierge olie, deze olie hoeft niet behandeld te worden met extra toevoegingen en komt van de eerste persing.

Alternatief:

Extra vierge kokosolie, extra vierge olijfolie, biologische oliën.

Tekst: Shanise de Ruiter voor VivOnline

 

 

 

 

Tags: , ,

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.