Hoe gezond is jouw geheugen? Boost je brain met deze voedingstips!

boost je brain - voedingstips
Leestijd: 1 minuut

Wist jij dat je bloedstroom enorm bepalend is voor de gezondheid van je brain? Een goede bloedstroom gedurende de dag wordt gezien als een cruciale factor voor behoud en bevordering van je hersenfuncties. Gelukkig kun je je bloedstroom eenvoudig verbeteren door voldoende beweging én de juiste voeding. Hieronder een lijstje met de beste tips!

AANRADERS

Kruiden: cayenne peper, gember, knoflook, kurkuma, koriander, kardemom, kaneel, rozemarijn en bergamot (cholesterolverlagende eigenschappen).

Nitraat-rijke voedingsmiddelen: Natuurlijke nitraten worden door je lichaam omgezet in stikstofmonoxide (NO). NO is een stofje dat je bloedvaten verwijdt waardoor bloed en voedingsstoffen sneller op hun plek van bestemming komen. Dat bevordert dus ook de bloedstroom in je hersenen en is een ware boost voor je geheugen. Enkele natuurlijke NO boosters: Spinazie, bieten, bleekselderij, rucola, ijsbergsla, wortelen, peterselie, kool, radijs en boerenkool.

Vitamine B6, B12, en foliumzuur-rijke voeding: bladgroenten, kool, paprika, bloemkool, linzen, asperges, kikkererwten, bonen, spinazie, broccoli, peterselie, zalm, sardientjes, tonijn en eieren.

Vitamine E-rijke voeding: verwijdt je bloedvaten en voorkomt bloedstelling. Groene bladgroenten zijn zeer rijk aan Vitamine E, net zoals amandelen, hazelnoten en zonnebloempitten.

Magnesium-rijke voeding: Ontspant je bloedvaten. Bijvoorbeeld: pompoen- en zonnebloempitten, amandelen, spinazie, sesamzaadjes, cashewnoten, quinoa, zwarte bonen.

Kalium-rijke voeding: houdt je bloeddruk onder controle. Bijvoorbeeld: spinazie, bietjes, spruitjes, broccoli, selderij, tomaten, zalm, banaan, uien, zoete aardappel, avocado, linzen.

Vezelrijke-voeding: verlaagt de bloeddruk en verbetert je cholesterol gehalte.

Extra tip: Maca. Zeer gemakkelijk toe te voegen aan je voeding en het werkt bloeddrukverlagend!

AFRADERS

Het is waarschijnlijk geen verrassing dat je de volgende voedingsmiddelen beter kunt laten liggen.: Koffie, suikerhoudende dranken, transvetten, alcohol en gefrituurde voeding.

Ze zijn überhaupt niet bevorderend voor je gezondheid maar dragen ook zeker bij aan verstoring van de bloedstroom in/naar je hersenen. En dat kan uiteindelijk leiden tot zaken zoals: een hoge bloeddruk, verstopping van je (slag)aders, hypertensie, hartfalen, etc. En dat wil je natuurlijk voorkomen.

 

Bron: thechalkboardmag

BewarenBewaren

Tags: , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.