Gezond én lekker eten met je kinderen, hoe pak je dat aan?

Gezond én lekker eten met je kinderen, hoe pak je dat aan?

Vind jij het soms ook moeilijk om te zorgen dat je kinderen genoeg groente binnen krijgen? Ze lusten het niet of hebben er geen zin in… Wat doe je dan? Wij delen onze tips met jou om te zorgen dat je kinderen genoeg groente binnen krijgen! 

  1. Plan het eten vooruit

Voor drukke ouders (en welke ouders zijn er niet druk?!) is het ontzettend moeilijk om na een hectische dag nog op tijd een gezonde maaltijd op tafel te krijgen. Dit kan opgelost worden door zondag voor de rest van de week te koken en dit in te vriezen. Kook bijvoorbeeld een grote portie quinoa, speltpasta en snij alvast wat groenten om in de koelkast te zetten. Zo heb je al snel voor vier dagen een voorbereide maaltijd in de koelkast zodat je ’s avonds nog maar weinig hoeft voor te bereiden.

  1. Maak je eigen tomatensaus

Zoals eerder benoemd, bevat kant en klare tomatensaus erg veel verborgen suiker. Het is een gezondere (en leukere) optie om zelf dus je sauzen te maken. Snijd wortelen, een pepertje, courgette, aubergine en kook deze groenten. Maak een tomatensausbasis van verse tomaten die je ontveld en kookt. Wanneer het klaar is gooi je alles in de blender en klaar is je zelfgemaakte tomatensaus. Zo krijgen kinderen ook de groenten binnen zonder dat ze het zelf weten.

  1. Porties en eettijden

Kinderen hebben geen volwassen porties nodig. Het belangrijkste is dat twee-derde van hun bord gevuld is met groenten. En de rest met goede koolhydraten en magere proteïnen. Het is belangrijk om kinderen te vertellen dat, zodra ze genoeg hebben, ze moeten stoppen met eten. Dit om over-eten te voorkomen.

  1. Maak geen ‘big deal’ van gezond eten

Het is gezond als kinderen af en toe tegen gezond eten ingaan. Maak er dan ook geen big deal van als er weleens wat ongezonds op tafel komt. Maar geniet hier gewoon van. Vertel kinderen echter wel dat zoiets geen dagelijkse kost is.

  1. Betrek ze bij het bereiden van eten

Het is enorm belangrijk om kinderen te betrekken bij het bereiden van de maaltijd. Bedenk taken waar kinderen je gemakkelijk bij kunnen helpen. Zoals het wassen en uit elkaar halen van de sla, groentes wassen en benoemen welke dingen er nodig zijn. Ook kun je hun mening vragen over de smaak van een gerecht en ze af en toe mee laten kijken met kookprogramma’s in plaats van tekenfilms. Ook dit is zeer leerzaam!

Wil je meer artikelen lezen over gezond eten met je kids? Lees dan snel hier verder!

Tekst: Renée Beers voor VIVONLINE

Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.