Dit levert een uurtje eerder naar bed gaan je op

bed

Op tijd naar bed gaan, is voor veel mensen best lastig. We plannen allemaal onze agenda en dagen tjokvol. De avond is meestal het moment van rusten en doen waar we zelf zin in hebben. Naar bed gaan wordt dan vaak nog even uitgesteld. Nog even dit, nog even dat… Toch is een uurtje eerder naar bed gaan dan gepland de enige manier om aan meer uren slaap te komen. Wat levert een uurtje eerder naar bed gaan je eigenlijk op?

Te weinig slaap

Heb je te weinig slaap dan neemt je energieniveau af. Alles is je dan snel teveel of te moeilijk! Het is tevens slecht voor je gezondheid, haar en huid. De elasticiteit van je huid en haar nemen af waardoor het sneller droog en dof wordt. De energie is ver te zoeken, je voelt je lusteloos en bent totaal uitgeput. Dit geeft lichamelijke ongemakken en kan leiden tot vervelende klachten. Waaronder stress. Voel je je ’s morgens bij het opstaan niet uitgerust maar moe? Tijd om actie te ondernemen! 

Op tijd naar bed

Voldoende slaap is goed voor je gezondheid, rustgevoel en productiviteit. Dus ga op tijd naar bed! Het tijdstip van naar bed gaan is natuurlijk voor iedereen anders. Waar de een veel slaap nodig heeft kan de ander het met een paar uurtjes prima af om uitgerust wakker te worden en vol energie aan de bak te kunnen. Het is in ieder geval verstandig om een bepaalde tijd als uitgangspunt te nemen om naar bed te gaan. Zo heb je een houvast om niet meer te hoeven smokkelen. Ga zo nu en dan een uurtje eerder als de geplande tijd naar bed. Het zal je goed doen!

Wat levert een uurtje eerder naar bed gaan je op?

Door een constant ritme in slaaptijden aan te houden weet je lichaam wanneer het slaaptijd is. Zo nu en dan een uurtje eerder naar bed gaan is nog beter! Voor iedereen! Wat levert een uurtje eerder naar bed gaan je op? 

  • Je wordt uitgerust wakker, waardoor je meer energie hebt.
  • Het geheugen en je concentratie krijgen een flinke boost waardoor je alles beter hendelen.
  • Tijdens het slapen oefen je wat je overdag leert. Dit proces heet consolidatie. Dus zorg tijdens je tentamens en examens voor voldoende slaap. 
  • Je haardos wordt voller, krijgt meer volume en gaat glanzen.
  • Je huid wordt elastischer en ziet er gezonder uit.
  • Het vermindert lichamelijke klachten en huidklachten.
  • Je hebt minder last van lusteloosheid, een (winter)dip of depressieve gevoelens.
  • Voldoende slaap werkt als een natuurlijke ontstekingsremmer! 
  • Je krijgt een dosis aan creativiteit door dat extra uurtje slaap.
  • Hormonen die voor een hongerig gevoel zorgen nemen af door extra slaap. 
  • Vermindert kans op stress en hartziektes. 
  • Een uurtje extra slaap houdt de bloeddruk op peil. 

LEES OOK: Deze gewoonte verstoort je hormonen en dit is wat je er tegen kunt doen.

Let op!

Extra slaap kan niet even binnen een dag ingehaald worden: wanneer je van bijvoorbeeld van vrijdag tot dinsdag weinig slaapt, heeft het geen nut om dinsdag het dubbele te willen inhalen. Alleen een constant slaapritme zorgt voor bovengenoemde positieve punten en een uitgerust gevoel. Go for it! 

Tekst: Danielle van de Vlag

Tags: ,

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.