Deze voeding is funest voor je hormonen

tomatoes-320860_1920
Leestijd: 2 minuten

We willen allemaal gebalanceerde hormonen. Dat betekent dat we, idealiter, zoveel mogelijk hormoonverstoorders uit onze voeding willen elimineren. Want met de juiste voeding kunnen we onze hormonen veel beter in balans brengen. Dus welke voedingsmiddelen zijn nou funest voor onze hormonen?

Suiker

Het voedsel dat je hormonen echt in de war brengt, is suiker. Suiker leidt tot de pieken van het hormoon insuline, dat zijn werk doet dmv suiker (glucose) uit de bloedbaan en in de cellen te brengen. Een gezond lichaam met gebalanceerde hormonen kan heen en weer schakelen tussen suiker- en vetmetabolisme. Wanneer je een dieet met teveel suiker en teveel koolhydraten eet, worden insulinespiegels chronisch verhoogd, totdat de cellen resistent worden. Terwijl dit gebeurt, concentreert je lichaam zich meer op insuline en het verwerken van de suiker en niet op de andere hormonen, wat bijvoorbeeld weer leidt tot een disbalans tussen, oestrogeen, testosteron en progesteron.

Nachtschade

Tip voor mensen met Hashimoto. We weten allemaal dat het eten van meer groenten heel belangrijk is. Maar toch kan het teveel of te vaak eten van bijvoorbeeld de nachtschades (aardappelen, aubergine, paprika, tomaten, courgette) echter toch soms ontstekingen veroorzaken, wat niet fijn is voor de gezondheid van hormonen. In plaats van nachtschade, adviseer ik om te focussen op zeegroenten zoals nori, kelp, kombu en dulse. Deze superfoods zijn geweldige boosters en ontgifters voor het schildklierhormoon.

Tarwebrood

Vooral Tarwebrood (ook volkoren) veroorzaakt een disbalans in ons lichaam. Onze darmen houden er niet van, maar  eigenlijk alle hormonen in ons lichaam ook niet. Gluten plus suiker verhogen ontstekingen in ons lichaam,  die weer stress veroorzaken voor de bijnieren (en vervolgens de schildklier en geslachtsklieren). Want als de bijnieren uit balans zijn, raken je schildklier en geslachtsklieren ook uit balans.

Zuivel

Koemelk werkt op verschillende niveaus om het hormonale evenwicht te verstoren. Het kan irriterend zijn voor de darmen. Een teken dat zuivelproducten knoeien met je hormonen is als het je acne geeft. Als je bijvoorbeeld acne hebt,  van welke aard dan ook, probeer dan een tijdje koemelkvrij te leven. Melk bevat ook een overvloed aan IGF-1, dat een groeihormoon is. Te veel veroorzaakt ontsteking en een piek in insuline, waardoor de lever nog meer groeihormoon produceert. Zuivel kan er ook voor zorgen dat je huid meer talg produceert, wat kan leiden tot verstopte poriën en of acne. De Dermatoloog kan ontkennen dat zuivel iets te maken heeft met uw acne. Maar het doet geen kwaad om een ​​maand zuivelvrij eten uit te proberen en te kijken of er verbetering optreedt.

Alcohol

Iedereen die een avondje uit is geweest met een paar cocktails/wijntje teveel heeft gedronken,  weet dat alcohol je hersenen beïnvloed en dat leidt tot een verstoring van je hypothalamus en hypofyse, ofwel de delen van je hersenen die je lichaam vertellen wanneer ze de hormonen moeten maken die het nodig heeft. Dus je kunt je voorstellen dat ook alcohol invloed heeft op je hormoonbalans. Regelmatig alcoholgebruik kan ook de cortisolspiegel verhogen, waardoor meer opslag van buikvet het resultaat is.  Het goede nieuws is dat zelfs één maand zonder alcohol je hormoonbalans kan helpen herstellen naar waar het zou moeten zijn.

Soja (niet gefermenteerde soja)

Soja (zoals sojamelk en soja yoghurt, boter)  kan de hormoonbalans ontzettend verstoren, omdat het oestrogeen (fyto-oestrogeen) nabootst en daardoor het normale oestrogeen blokkeert door binding aan receptoren. Het daarmee verschillende hormonen verstoort.  Een teveel aan oestrogeen remt bijvoorbeeld ook de schildklierfunctie. Omdat het als een anti -nutriënt werkt op de schildklier. Vaak voorkomende symptomen van hoog oestrogeen bij vrouwen zijn oa;  onregelmatige en erg heftige menstruatie, zwelling en gevoeligheid in borsten, geen gewicht kunnen verliezen, stemmingswisselingen en weinig energie. Bij mannen kan het zich uiten in erectiestoornissen, gynaecomastie (groei van het borstweefsel) en onvruchtbaarheid, dus voor de man dus echt zo min mogelijk soja!  Heb je een kinderwens? Dan zou ik voor zowel jou als voor je partner soja niet aanraden.

 

 

Tekst:  Vivian Reijs

Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.