Twijfel jij ook wel eens aan je vaardigheden op de werkvloer? Dan ben je absoluut niet de enige. Zo is gebleken dat 22% van de Nederlandse werknemers niet denkt over de juiste vaardigheden te beschikken om succesvol te zijn op werk (Motivaction i.o.v. YoungCapital). In 2016 was dit nog slechts 8%. Een behoorlijke toename van onzekerheid op de werkvloer dus. Daarom geeft dit blog 5 nuttige tips om je zelfvertrouwen op de werkvloer een boost te geven.

Tip 1: Straal positiviteit uit

De wet van de aantrekkingskracht benadrukt dat je aantrekt wat je uitstraalt. Geef daarom vaker een welgemeend compliment aan collega’s en maak je dankbaarheid meer kenbaar. Het ontvangen van waardering is ontzettend belangrijk. Zo is gebleken dat 79% van de werknemers die ontslag neemt, doet dit vanwege een gebrek aan waardering (recruitment guide, Young Capital). Door een ander een goed gevoel te geven, zul jij dit zelf ook krijgen. Verder krijg je als gevolg ook meer positiviteit van anderen terug.

Tip 2: Durf aanwezig te zijn

Durf je aanwezig te zijn en je mening te uiten. Voor mensen met veel zelfvertrouwen staat het achterhalen van de waarheid op nummer één. Om deze reden is het belangrijk om niet bang te zijn om een keer ongelijk te hebben. Wanneer je dit combineert met aandacht voor wat anderen zeggen, straal je zelfvertrouwen uit en dit ga je ongetwijfeld voelen.

LEES OOK: 10 self-care rituelen die je daadwerkelijk kunt vasthouden.

Tip 3: Focus op competenties

Het focussen op jouw competenties is vooral belangrijk tegenover jezelf. Schrijf daarom eens op wat jou zo’n betrokken collega en gemotiveerde werknemer maakt. Wees hierin concreet en geef voorbeelden van scenario’s waaruit dit blijkt. Ben jij bijvoorbeeld altijd de eerste om hulp aan anderen aan te bieden? Benoem dan wanneer en hoe deze kwaliteit voor het laatst naar voren is gekomen. Door dit te doen stimuleer je een positieve mindset over jezelf.

Tip 4: Durf fouten te maken

Iedereen maakt fouten op de werkvloer. Door jezelf hier aan te herinneren, kun je de angst om te falen beter relativeren. Het leveren van een mindere prestatie betekent niet dat al jouw successen meteen in het niets vallen. Wanneer je jezelf een keer teleurstelt, volg dan vooral tip 1 en 3 op. Door dit te doen stimuleer je namelijk een growth mindset.

Tip 5: Waardeer hulp en feedback

Door hulp en feedback te omarmen creëer je meer kansen om je prestaties te bevorderen. Het vragen om hulp is niet altijd een teken van zwakte. Sterker nog, in veel gevallen is het juist een sterke eigenschap. Bovendien is een laag zelfbeeld vaak afkomstig uit onzekerheden over de meningen van anderen. Wanneer je vaker om feedback vraagt, help je onjuiste negatieve gedachten over jezelf ook sneller de wereld uit.

Met welke tip begin jij vandaag nog?

Een succesgevoel hebben hebben op je werk is heel belangrijk. Kies daarom één van de tips uit en ga daar vandaag nog mee aan de slag.

Tekst: Kristy Timmers van Young Capital

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts.

Gerelateerde berichten