Hoe kun je beter slapen? 7 x Tips

slapen 7 day recharge
Leestijd: 2 minuten

We hebben bijna allemaal wel eens een slapeloze nacht, ik ook :-). Als je dan de volgende nacht weer goed kunt slapen dan is er niets aan de hand. Maar wat gebeurt er als je langere tijd niet goed slaapt?

Steeds meer mensen, met name vrouwen, maken dit mee en misschien heb jij er ook last van. Je wordt moe wakker, je bent prikkelbaar en je grijpt veel eerder naar junkfood, waardoor je dikker wordt. De volgende nacht slaap je weer niet goed, je gaat piekeren en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel.

Hoe kun je dit patroon van slecht slapen doorbreken? Ik vroeg het aan Hidde de Vries van de 7 Day Recharge en hij gaf me 7 praktische tips.

Druk en overprikkeld

Hidde belandde zelf bijna in een burn-out en heeft heel wat slapeloze nachten meegemaakt. Om zichzelf te genezen heeft hij een jaar lang alle methodes verzameld en uitgeprobeerd om zichzelf weer op te laden. Tegenwoordig slaapt Hidde als een marmot en helpt hij met The Recharge Company anderen om weer te bruisen van energie.  

Hidde: “Wat ik veel tegenkom zijn mensen die slecht slapen omdat ze druk en overprikkeld zijn. Je rent de hele dag van afspraak naar afspraak en staat voor iedereen klaar, behalve voor jezelf.”

Als dit te lang doorgaat verlies je je energie en kun je allerlei klachten krijgen. Hoofdpijn, slechte concentratie, gewichtstoename.

Dat patroon kun je makkelijk doorbreken met deze 7 tips om beter te slapen:

Tip 1: Kijk ’s avonds niet meer op je telefoon, laptop of TV

Leg na 21:00 uur je mobieltje weg en kijk er niet meer op, dat geeft rust. Zet ook de TV uit. Het blauwe licht van beeldschermen verstoort je melatoninehuishouding, waardoor je slechter slaapt.

Tip 2: Gebruik je telefoon niet als wekker

Neem een losse wekker en laat je telefoon buiten de slaapkamer liggen. Zo heb je niet de neiging om toch steeds Instagram of Facebook te checken. Ook word je niet per ongeluk wakker van eventuele piepjes en bliepjes van je telefoon.

Tip 3: Zet de thermostaat op 16 graden en zet het raam open

Zet de thermostaat in je slaapkamer op slaapstand. Bij een temperatuur van 16 tot 20 graden slaap je het best. Zorg ook voor voldoende frisse lucht en maak je kamer zo donker mogelijk.

Tip 4: Zorg overdag voor voldoende beweging

Kijk of je vandaag een yoga- of pilatesles kunt doen of ga een stevig stuk wandelen.

Tip 5: Drink geen koffie meer na de lunch

Zeg “nee” tegen cafeïne, en dus tegen dat espressootje na het diner. Cafeïne kan een grote invloed hebben op de kwaliteit van je slaap. ’s Avonds koffie drinken is een gewoonte die veel mensen zich hebben aangeleerd. Maar… je kunt het ook weer afleren, dat is misschien wel even afkicken. Probeer het, je zult je al snel fitter voelen en beter slapen.

Tip 6: Schrijf in je dagboek

Wen jezelf aan om de zorgen, twijfels en taken die door je hoofd zweven op te schrijven in je dagboek voordat je de slaapkamer ingaat. Laat het daarna los.

Je zult merken dat je er de volgende ochtend alweer heel anders naar kijkt.

Tip 7: Mediteer

Maak er een gewoonte van om ’s avonds tien minuten te mediteren voordat je gaat slapen. Je kunt toch niet meer op je telefoon, TV of computer kijken, dus er blijft tijd over 🙂

Begin vandaag nog

Wil je beter slapen? Begin dan vandaag nog met deze 7 praktische tips toe te passen.

 

AANKONDIGING: Wil je hier meer mee doen en jezelf opladen voor het voorjaar? Binnenkort begint bij Viv Online de 7 Day Recharge Actie! Meld je hier vrijblijvend aan, dan ontvang je op woensdag 25 april een mooie aanbieding.

 

Tags: , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.