Dit is het beste moment in je cyclus om koolhydraten (en suiker) te eten

koolhydraten

Koolhydraten worden op het gebied van voeding gezien als een zegen maar ook als een vloek. Als we willen afvallen willen we onze intake hiervan vaak terugbrengen naar een minimale hoeveelheid, terwijl ons lichaam wel degelijk een bron van complexe koolhydraten nodig heeft. Anders komen we de dag vaak niet door zonder ons ellendig of moe te voelen.

Maar het moment waarop je koolhydraten nuttigt (in de hormonale cyclus) zegt ook veel over hoe je lichaam erop reageert. Je reageert anders op havermoutpap of een croissant, door bijvoorbeeld minder snel slaperig of opgeblazen te raken. En daarnaast verlang je ook meer naar dit soort voedingsbronnen op bepaalde tijden van de maand. Is er een tijd in je cyclus waarin je meer koolhydraat tolerant bent? Volgens onderzoekers zeker.

De beste tijd in je cyclus om carbs te eten

Volgens geneeskundig arts Amy Shah, heb je in de eerste helft van je cyclus (de folliculaire fase) veel meer koolhydraattolerantie (insulinegevoeligheid). Het lijkt erop dat het oestrogeen helpt om insulineresistentie weg te houden. Hierdoor worden gezonde en zelfs ongezonde koolhydraten beter verdragen. 

Maar daarmee zijn we er nog niet. Stephanie Gray geneeskunde deskundige en gezondheidsspecialist voor vrouwen zegt hier het volgende over: ‘’Je bent weliswaar minder insulineresistent tijdens de eerste helft van je cyclus, maar tijdens de tweede helft (luteale fase) heb je waarschijnlijk meer calorieën nodig.’’ Zie het als volgt: je lichaam is aan de gang met de eisprong en je eierstokken zijn bezig met hormonen (met name progesteron). In deze tijd kan het zo zijn dat je meer calorieën nodig hebt, inclusief aminozuren, gezonde vetten, en ja, nog meer koolhydraten.

De luteale fase is wanneer oestrogenen lager zijn en progesteron hoger is, dus waarschijnlijk heb je ook meer honger. Volgens onderzoeken hebben we dan de neiging om meer calorieën te eten. Denk aan zo’n 90 tot 500 meer gedurende deze fase. 

Het verlangen naar koolhydraten kan een teken zijn dat er iets anders aan de hand is

Uiteraard kunnen we op ieder keurig moment in onze cyclus verlangen naar koolhydraten. En als je intens naar suiker verlangt kan dit ook een teken zijn dat er iets geks aan de gang is met je hormonen. Het identificeren van de specifieke hormoon onbalans kan verklaren wanneer en waarom je naar koolhydraten snakt. 

‘’Vrouwen kunnen op elk moment in hun cyclus naar koolhydraten verlangen, afhankelijk van de onbalans’’, zegt Taz Bhatia geneeskundig expert. ‘’Sommige vrouwen hunkeren bijvoorbeeld naar koolhydraten in de eerste week van hun cyclus (waarin de oestrogenen domineren), terwijl andere vrouwen deze hunkering misschien beleven in de week voorafgaand de week van een laag progesteron gehalte. Er zijn meestal meer suikers cravings als er sprake is van onevenwichtigheden in de schildklier.’’

Als je dit bekend in de oren klinkt is het misschien aan te raden om met een hormoonspecialist te praten. Je kunt met hem of haar een gepersonaliseerd dieet- en levensstijl plan maken om je hormonen weer terug in balans te krijgen. Je kunt natuurlijk ook mijn boek ‘’Herstel je hormonen in 10 stappen’’ aanschaffen, en eerst zelf aan de slag gaan met je hormonale onbalans. Veel succes! 

LEES OOK: 3 manieren om van je suikerverslaving af te komen.

Tekst: Inga Stoit

Tags: , , , , ,

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.