Deze 7 soorten voeding schoppen onze hormonen in de war

hormonen
Leestijd: 3 minuten

Iedere vrouw wil dat haar hormonen in balans zijn, want dan voelen we ons nu eenmaal op ons best. Er zijn een aantal soorten voeding die onze hormonen behoorlijk in de war kunnen schoppen. Als je deze voeding uit je dieet schrapt, of minder eet, zul je je stukken beter voelen.

Niet-biologisch voedsel

Er zijn mensen die biologisch eten duur vinden, maar het is soms duurder om onze hormonen weer terug in balans te krijgen. Denk aan de specialisten die je hiervoor nodig hebt en daarnaast kruiden en supplementen. Veel van ons voedsel wordt namelijk geproduceerd in enorme hoeveelheden, kwantiteit is daarbij vele malen belangrijker dan kwaliteit. Tijdens de productie hiervan worden veel hormonen, antibiotica, PCB’s en kwik toegevoegd. Dit zijn allemaal verstorende chemicaliën die onze hormonen zoals oestrogeen en progesteron, flink in de war schoppen. Als je last heb van je maandelijkse cyclus is het dus zeer aan te raden om (meer) biologisch eten te eten.  

Nachtschade groenten

Het eten van groenten is goed voor je. Toch zijn er een aantal groenten die ontstekingsreacties in het lichaam kunnen veroorzaken, wat niet fijn is voor onze hormonen. Nachtschade groenten kunnen voor sommige mensen een probleem zijn. Dit zijn de groenten die hiertoe behoren: aardappelen, tomaten, paprika’s en aubergines. Als je er last van hebt dat je hormonen in disbalans zijn dan zou je deze groenten kunnen vervangen voor bijvoorbeeld zeegroenten. Denk aan: nori, kelp, kombu en dulse. Dit zijn superfoods waar onze hormonen blij van worden en daarnaast hebben ze een ontgiftende werking op ons lichaam.

Suiker

Suiker is misschien nog wel de grootste boosdoener van alle hormoonverstorende soorten voeding. Suiker leidt namelijk tot pieken van het hormoon insuline en hier kun je je behoorlijk onprettig door voelen. Het lichaam is tevreden bij een gebalanceerde inname van suiker, eiwitten en vetten en zit niet te wachten op verstorende pieken. Een gezond lichaam kan namelijk heen en weer schakelen tussen het suiker- en vetmetabolisme. En wanneer je te veel suiker eet gaat hier dus iets helemaal mis. Je lichaam heeft het zwaar te verduren met de verwerking van de suikers en kan zich niet bezighouden met een goede hormoonbalans. Hierdoor kan je oestrogeen, testosteron en progesteron in de war raken.

Wit brood

Eigenlijk veroorzaakt wit brood alleen maar schade aan alle hormonen in ons lichaam. Gluten gecombineerd met suikers verhogen de kans op ontstekingsreacties in het lichaam, wat weer stress veroorzaakt voor onze bijnieren, de schildklier en meer. De hypofyse en de hypothalamus (de belangrijkste regelaars van onze hormoonhuishouding) kunnen door het eten van wit brood (gluten en suikers) behoorlijk ontregeld raken. En als dit het geval is kunnen klieren of organen ook minder goed hormonen aanmaken, of andere acties in gang zetten. Het is dus net alsof je een goedwerkende vicieuze cirkel onderbreekt.

Zuivel

Zuivel kan het hormonale evenwicht op verschillende manieren verstoren. Het kan bijvoorbeeld de darmen irriteren, of zorgen voor andere ontstekingsreacties in het lichaam. Acne is bijvoorbeeld een seintje van je lichaam waaruit blijkt dat het eigenlijk geen zuivel kan verdragen. Als mensen last hebben van een pukkelige huid is het raadzaam om zuivelproducten eens voor een bepaalde periode te laten staan. Melk bevat het groeihormoon IGF-. Een te hoge inname hiervan veroorzaakt die ontstekingen en een piek in insuline, waardoor de lever nog meer groeihormoon produceert. Dit kan leiden tot een verhoogd risico op diabetes en verhoogde triglyceriden (vet in je bloedbaan).

Alcohol

Het drinken van alcohol hindert onze hersenen, dit leidt tot een verstoring van je hypothalamus en hypofyse. Dus: de delen van je hersenen die je lichaam vertellen wanneer ze de hormonen moeten maken die het nodig heeft. Onze hersenen zijn zo nauwkeurig georganiseerd, dat zelfs een tijdelijke verstoring van hun productie, vervelende gevolgen kan hebben. Alcohol vermindert bijvoorbeeld de testosteronproductie, wat leidt tot lagere energieniveaus.Het verhoogt de insulinesecretie en veroorzaakt een deregulering van de bloedsuikerspiegel. Daarnaast kan het regelmatig drinken van alcohol de cortisolspiegel verhogen, waardoor men meer buikvet kan krijgen en daarnaast minder goed in staat is om met stress om te gaan.

Soja

Soja kan schade toebrengen aan oestrogeen omdat het oestrogeen (fyto-oestrogeen) nabootst en daarom het normale oestrogeen blokkeert door binding aan receptoren. En daarnaast andere hormonen verstoort, als gevolg van een verhoogd oestrogeen en een afnemend testosteron. Vaak voorkomende symptomen van een te veel oestrogeen bij vrouwen zijn: onregelmatige menstruatie, zwelling en gevoeligheid in borsten, niet in staat om gewicht te verliezen, problemen met slapen, stemmingswisselingen en een laag energieniveau. Soja is ook een van de meest genetisch gemodificeerde gewassen, wat betekent dat het vol zit met giftige pesticiden die verder kunnen leiden tot hormonale onbalans.

Tip: Wil je meer weten of leren over je hormonen? Ik help je hier graag bij door middel van persoonlijke begeleiding of mijn boek ‘Herstel je hormonen in 10 stappen‘.

Tekst: Inga Stoit

Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.