6 tips om te detoxen na de feestdagen

detoxen
Leestijd: 2 minuten

Na alle overvloedige maaltijden en lekkernijen kan het zijn dat je je na de feestdagen slap en futloos voelt. Tijd om je lichaam van alle overtollige afvalstoffen (en kilo’s) te ontdoen! Dit zijn zes tips om veilig te detoxen na de feestdagen:

1.        Probeer een juice detox

Juicing is een goede manier om je lijf alle phytonutriënten, antioxidanten, vitamines en mineralen te geven die het nodig heeft om te functioneren en zich van afvalstoffen te ontdoen. Als je tijdens de feestdagen overvloedig hebt gegeten, kan een juice detox van drie tot vijf dagen je weer nieuwe energie geven.

Met juicing verhoog je de hoeveelheid antioxidanten in je lijf, waardoor je lichaam sneller herstelt en ook beter weerstand kan bieden tegen infecties. Gebruik voor je sapjes vooral groene bladgroenten en in combinatie met waterrijke groenten en fruit die minder vruchtensuikers bevatten, zoals komkommer, citroen en grapefruit. Voeg voor wat extra’s een schepje van mijn favoriete Green Juice toe!

2.        Drink meer water

Water drinken helpt om opgehoopte afvalstoffen van de feestdagen te verwijderen en ons energiek te voelen. Probeer tenminste drie of vier liter water te drinken. Zie je hier tegenop of ben je dit snel zat? Voeg dan schijfjes komkommer of citroen of munt toe voor een lekkere, frisse smaak.

3.        Eet minder koolhydraten

Als je tijdens de feestdagen veel koolhydraatrijke maaltijden en toetjes hebt gegeten, kan het best zijn dat je meer koolhydraten hebt binnengekregen dan je lichaam kan verbranden. Overtollige koolhydraten slaat je lichaam op als vet, maar als je minder koolhydraten eet, gaat je lichaam deze vetreserve als brandstof aanspreken.

In plaats van helemaal koolhydraatvrij te eten, zorg je er het beste voor dat je dagelijkse calorie-inname voor maximaal 30 procent uit koolhydraten bestaat. Dan krijgt je lichaam voldoende koolhydraten binnen om te kunnen functioneren en val je ook nog af.

Kies voor volkoren granen en vezelrijke en zetmeelarme groenten, zoals boerenkool, broccoli en pompoen. Wil je meer weten over het koolhydraatarm dieet, lees dan dit artikel.

4.        Drink meer thee

Thee staat bol van de antioxidanten en is dus een prima manier om te detoxen na de feestdagen. Vooral witte, groene en zwarte thee staan erom bekend dat ze veel antioxidanten bevatten. Drink dus thee in plaats van koffie en voeg citroensap toe voor de smaak.

5.        Neem soep

Soep van verse groenten is een lichte maaltijd die je lichaam toch voorziet van voldoende voedingsstoffen. De vezels in groenten reinigen je darmen, net als kruiden als geelwortel en cayennepeper. Bovendien hebben deze specerijen een stimulerende invloed op je stofwisseling. Dat is ook nog goed voor je gewicht!

6.        Eet meer groenten

Groenten voorzien je lichaam niet alleen van vezels, maar ook van phytonutriënten. Deze stoffen reinigen je darmen en verlossen je lichaam van een ongezond hoog oestrogeenniveau, dat ontstaat wanneer je weinig vezels en groenten eet. Kruisbloemige groenten als broccoli en bloemkool bevatten phytonutriënten die het teveel aan oestrogeen helpen verwijderen. Probeer deze groenten dus bij iedere maaltijd te eten, bijvoorbeeld als lekkere salade. Groenten kun je het beste elke dag vers en in grote variaties eten. Lukt dat niet? Ga dan voor de verse sappen van Frecious

Ik hoop dat deze tips je helpen om je na de feestdagen weer fit en energiek te voelen. Heb je nog meer goede detox tips? Deel ze dan hieronder in de reacties!

Tekst: Annemiek voor Vivonline

Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is orthomoleculair voedingsexpert, hormoontherapeut en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut in opleiding. En founder van dit online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij en een team van experts dagelijks tips geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, beauty en een gezonde mindset. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezonder leven en een goede hormoonbalans. Zodat jij de beste versie wordt van jezelf, gezonder, blijer, slanker en fitter.