3 manieren om van je suikerverslaving af te komen

suikerverslaving

We weten ondertussen allemaal dat suiker niet goed voor ons is, maar toch is het lastig om van de suikerverslaving af te komen. Het zit vrijwel in ieder kant en klaar product verwerkt en het nemen van zoete dingen is onderdeel van ons vaste regime. Suiker is verslavend maar je kunt ervan afkomen!

Stoppen met eten van suiker gaat niet alleen over wilskracht, het werkt namelijk minstens net zo verslavend als drugs en alcohol. Dus als je stopt met het eten van suiker zul je ook echte ontwenningsverschijnselen ervaren. Gelukkig zijn er 3 manieren waarop je je suikerverslaving kunt kwijtraken zonder je ellendig te voelen.

1. Neem babystapjes

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om cold turkey te stoppen met je suikerinname maar dit blijkt vaak niet de weg tot succes. Het is verstandiger om je suikerverslaving rustig af te bouwen. Dus in plaats van 2 klontjes suiker, doe je 1 klontje suiker in de koffie. En eet in plaats van mierzoete donuts een biscuitje. Als je dit stap voor stap af bouwt zul je zien dat je zonder gek te worden, minder behoefte aan suiker hebt.

2. Kijk uit voor verborgen suikers

We weten allemaal dat donuts uit suiker en vet bestaan, maar er zijn een aantal nietsverhullende producten die ook vol met suiker zitten. Denk aan ketchup, pastasauzen, siropen, kant en klaar maaltijden, soepen, salade dressings en etc. Je kunt de koekjes en taarten dus wel laten staan maar deze producten leveren alsnog de nodige suikers. De trek in ‘zoet’ kun je vervullen door meer fruit te eten, maak bijvoorbeeld lekkere smoothies waarin je zoet fruit verwerkt. Dadels en kokos suiker zijn ook altijd een betere optie dan tafelsuiker, dus switch verstandig!

LEES OOK: Dit zijn de 15 voedingssoorten die bijdragen aan een mooie platte buik.

3. Zorg dat je stressvrij blijft

Als we gestresst zijn hebben we vaak zin in zoetigheden vol met suiker. Als we snoepen verhogen we de productie van serotonine (een kalmerende neurotransmitter). Maar er zijn ook supplementen die kunnen helpen bij het ontstressen. Denk aan: rhodiola, ashwagandha of bepaalde B-vitaminen. Deze kunnen namelijk onze stresshormonen tegengaan. Ze ondersteunen een goede productie van serotonine en doen dat zonder naar suikers te verlangen. Overleg eerst met een specialist wat handig is voor jou, zelf dokteren kan maar het is niet aan te raden.

ZIE OOK: Herstel je hormonen in 10 stappen.

Tekst: Inga Stoit

Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vivian Reijs

Vivian Reijs is motivatiespreker, auteur van de bestseller 'Herstel je hormonen in 10 stappen' waarvan er in Nederland meer dan 30.000 verkocht zijn. Vivian is orthomoleculair voedingsexpert, hormoon en Klinische Psycho neuro-immunologie-therapeut. Tevens is Vivian founder van het online gezondheidsplatform www.vivonline.nl. Waarbij zij vrouwen helpt bij hun klachten door dagelijks tips te geven over een gezonde leefstijl, voeding, hormonen, naturel beauty en een gezonde mindset aan maandelijks zo’n 130.000 vrouwen. Het is Vivians grootste missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen en begeleiden naar een gezondere leefstijl en een goede hormoonbalans. Zodat jij weer je energie, plezier, libido en je lichaam, waar jij je fijn in voelt, terugkrijgt.