Zes voedingsmiddelen die slecht zijn voor je huid

Er is geen twijfel over het feit dat goede huidverzorging ontzettend belangrijk is voor een mooie huid. De andere helft van je huidverzorging bestaat uit je voedingspatroon, oftewel het eten van de juiste voedingsmiddelen. Alles wat je in je mond stopt, kauwt en doorslikt, vindt zijn weg door jouw lichaam. Maar ook aan je huid is te zien of jouw voedingspatroon wel zo goed is. 

Hieronder volgen zes voedingsmiddelen die je beter kunt mijden voor een ‘healthy skin’.

1: Bewerkte suikers

Haal suiker zoveel mogelijk uit je voedingspatroon. Door suiker vermindert het collageen in je huid  en verliest je huid dus zijn elasticiteit. Suiker maakt je huid oud. Voorbeelden van bewerkte suikers zijn: frisdrank, koek, snoep, kristalsuiker (rietsuiker of kokosbloesemsuiker is een gezondere optie), stroop

2: Voedingsmiddelen waar je een hoge bloedsuikerspiegel van krijgt

In de voedingskunde bestaat de term: “voedingsmiddelen met een hoge glycemische index”. Dit wil zeggen dat er voedingsmiddelen zijn die met een bepaalde snelheid worden verteerd en opgenomen worden in het bloed. Hoe sneller het voedingsmiddel wordt verteerd, hoe slechter dit voor je bloedsuikerspiegel (en natuurlijk ook je huid) is. Beter is het om producten/koolhydraten te nemen die langzaam worden verteerd en hun energie en voedingsstoffen gedurende de dag afgeven aan het bloed, zoals volkorenproducten, fruit en groenten en eiwitten. Zo houd je de hele dag je energielevel op peil. Producten die een hoge glycemische index hebben zijn: Witte rijst, witte pasta’s, koek, snoep, gebak, chocola, bewerkte suikers, fastfood, gebakken aardappelen, kant- en klaar maaltijden, croissantjes, witbrood.

3: Melkproducten

In koemelk zit heel veel melkvet en melksuiker. Dit melkvet en melksuiker kan voor sommige mensen moeilijk worden verteerd. Bij de een merk je dit aan buikpijn, vermoeidheid, vage klachten, diarree. De ander merkt dit aan de huid door huidontstekingen, acne, puistjes, galbulten en rode vlekken. Heb je al een tijdje een onrustige huid? Schrap koemelk en andere melkproducten eens uit je voedingspatroon. Het verschil zal duidelijk merkbaar zijn.

4: Gefrituurde voedingsmiddelen

Iedereen heeft weleens gemerkt dat gefrituurde voedingsmiddelen voor een korte periode een energiepiek geven en dat je na een tijdje weer honger krijgt. Zeer slecht voor je bloedsuikerspiegel, deze verkeerde koolhydraten. Maar ook voor je huid is dit niet goed. De vetten waarin deze producten worden gefrituurd, bevatten veel verkeerde stoffen, die ook je huid de nodige schade bezorgen.

5: Cafeïne

Ook cafeïne is een veroorzaker van veel huidproblemen, het droogt je huid namelijk uit. En verhoogt je adrenaline, waardoor je je meer gestrest kunt voelen. Begin jij je dag regelmatig met een grote kop koffie en heb je last van een rode en onrustige huid? Probeer dan eens cafeïne een tijdje uit je voedingspatroon te schrappen om te zien of dat verschil maakt. Cafeïne is onder meer een veroorzaker van veel soorten acne. Let ook op cafeïnevrije thee!

6: Histaminevrijmakers

Tot slot zijn er nog de histaminevrijmakers. Histamine is een stofje welke vrijgemaakt kan worden door bepaalde voedingsmiddelen en voor een  allergische reactie van je huid kunnen zorgen. Histamine zorgt onder meer voor galbulten en een rode, jeukerige huid. De grootste histaminevrijmakers zijn chocola, aardbeien, tomaten en paprika.

Weetjes voor een mooie huid:

  • Drink veel water (drink het ook eens met citroen of munt).
  • Komkommer is rijk aan vocht en veel goede vitamines, maar is ook ontzettend goed om je huid mee te hydrateren. Stop het in een smoothie, maak er een masker van en eet het regelmatig.
  • Houd je stresslevels laag. Stress is echt een ‘no-go’ als je een mooie huid wilt hebben. Wees dus lief voor jezelf; mediteer, sport en plan je rustmomenten zorgvuldig in.

 

Tekst: Renée Beers via mindbodygreen voor VivOnline

4 comments Add yours
    1. Ik vraag me af waar de onderbouwing vandaan komt betreft de paprika’s.
      Paprika’s staan erom bekend dat ze wel degelijk goed voor je huid zijn, zowel rode als oranje.
      Kunnen jullie dit onderbouwen?

  1. Pingback: Fitgirl.nl |
  2. Pingback: Fitgirl.nl |

Geef een reactie