Trek in suiker?

Grijp jij snel naar lekkers als je jezelf ongelukkig voelt? Dit soort eetbuien kunnen ontstaan door een ingewikkelde combinatie van factoren, maar het kan ook heel goed zijn dat je last hebt van een serotoninetekort.

Serotonine

Waarschijnlijk heb je wel eens van serotonine gehoord, dat is dat stofje dat je blij en gelukkig maakt. Serotonine is een neurotransmitter en hormoon dat door het lichaam zelf wordt aangemaakt, voornamelijk uit de stof tryptofaan die in hoge concentratie aanwezig is in chocolade. Van serotonine word je niet alleen blij, het reguleert ook een aantal vitale lichaamsfuncties, zoals het immuunsysteem, de nierfunctie, hart- en bloedvaten (onder andere bloeddruk) en de spijsvertering. Een evenwichtige serotoninebalans is dus belangrijk om je lichaam gezond te houden.

Serotoninetekort

Toch hebben veel mensen ongemerkt een serotoninetekort. Dit wordt meestal veroorzaakt door stress, een doorlopend slaaptekort, te weinig beweging, blootstelling aan toxische stoffen en/of een ongezond voedingspatroon. Vooral dit laatste speelt een belangrijke rol, want als je dagelijks te veel suiker- en koolhydraatrijke voeding eet, gaat je insulineniveau omhoog, waardoor je hormoonspiegel uit balans raakt. Als gevolg daarvan zal je lichaam minder goed in staat zijn serotonine aan te maken en op te nemen. Hierdoor zakt je serotoninegehalte, waardoor je steeds meer trek krijgt in koolhydraten en suikers… Een vicieuze cirkel dus, die uiteindelijk kan leiden tot eetbuien en overgewicht.

Doorbreken

Je kunt dit patroon doorbreken en je serotoninetekort aanvullen door voor een voedingspatroon te kiezen dat voornamelijk bestaat uit verse (biologische) groenten, complexe koolhydraten, gezonde eiwitten en goede vetten. Ook bestaan er specifieke voedingsmiddelen en superfoods die helpen je serotoninegehalte te vergroten, zoals biologische eieren, wilde vis, noten, zaden, rauwe cacao, spirulina, avocado’s en bananen.

Gezonde suikervervangers


Kun je zoetigheid niet missen? Kies dan voor gezonde superfood-suikervervangers die je insulineniveau stabiel houden.
Lucuma
wordt gemaakt van lucumafruit, is zoet en heeft een zeer hoge voedingswaarde. Bovendien is lucuma rijk aan antioxidanten die immuunsysteem-versterkende eigenschappen hebben en de huidveroudering vertragen.

Yaconsiroop bevat veel minder calorieën dan ‘normale’ stroop en beïnvloedt de bloedsuikerspiegel nagenoeg niet. De siroop wordt geperst uit de wortel van de yaconplant en heeft een rijke en volle smaak die lijkt op een combinatie van karamel en melasse.

Kokosbloesemsuiker is een volledig natuurlijke suiker die dezelfde eigenschappen heeft als tafelsuiker. Het grote verschil is echter dat kokosbloesemsuiker veel langzamer in de bloedbaan wordt opgenomen, waardoor hij minder invloed heeft op de bloedsuikerspiegel dan gewone suiker. Bovendien heeft kokosbloesemsuiker een hoge voedingswaarde en bevat hij onder andere B-vitamines, vitamine C, magnesium, zink en ijzer.

Stevia wordt gemaakt van de bladeren van de steviaplant en is de enige zoete superfood die helemaal geen natuurlijke suikers bevat. Stevia wordt verwerkt tot poeder en vloeistof en is ideaal voor diabetici en mensen die op hun gewicht willen letten.

Banaan

Dus de volgende keer als je je ongelukkig voelt: neem een banaan in plaats van een candybar! Maak er eventueel een lekkere shake van met wat amandelmelk en rauwe cacao. Dan zit je zo weer lekker in je vel.

 

Tekst: Jesse van der Velde

Geef een reactie