10 kilo afvallen? Hier 9 tips

Leestijd: 3 minuten

Ben jij nog niet van je winterkilo’s af en gaat afvallen moeizaam bij jou? Geen zorgen, de oplossing is dichterbij dan je de denkt.

Als je de tips uit dit artikel opvolgt, behoren je overtollige kilo’s snel tot het verleden en loop jij er binnenkort weer fit en stralend bij. Ze zullen je helpen om  10 kilo af te vallen door simpelweg gezonder te gaan eten.

1. Beweeg

Afvallen bestaat voor 70% uit het aanpassen van je voeding en voor 30% uit het veranderen van je bewegingspatroon. Hoewel de nadruk vooral op voeding ligt, is de combinatie van voeding en beweging essentieel om snel gewicht kwijt te raken.

Beweeg daarom altijd minstens 30 minuten per dag. Dit hoeft niet per se intensieve beweging te zijn; op redelijk tempo wandelen, fietsen of zwemmen is ook prima. Als het maar een vorm van beweging is waar jij je prettig bij voelt

2. Eet koolhydraatarm

Calorieën krijg je binnen via je voeding. Dit kan op drie verschillende manieren; via koolhydraten, vetten en eiwitten. Als je te veel koolhydraten eet, worden ze omgezet en opgeslagen als vet en dat wordt vroeg of laat zichtbaar in de spiegel. Meestal rondom je buik, benen en billen.

Koolhydraten bestaan uit twee groepen: enkelvoudige en meervoudige. De enkelvoudige koolhydraten zijn de snelle (slechte) koolhydraten. Ze zorgen voor een snelle piek in de bloedsuikerspiegel. Je vindt ze in brood, rijst, aardappelen, pasta en ontbijtgranen.

De meervoudige koolhydraten zijn de complexe koolhydraten, deze worden langzaam opgenomen in het lichaam en zijn daardoor een stuk gezonder. Ze zitten in havermout, zoete aardappel en quinoa.
Als je wilt afvallen is het belangrijk om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Een hoge bloedsuiker blokkeert het enzym Hormone-Sensitive Lipase (HSL), het enzym dat ervoor zorgt dat je lichaamsvet kan verbranden.

Het is daarom verstandig om koolhydraatarm te eten. Laat je voeding uit de volgende verhoudingen bestaan:

  • Koolhydraten 10 – 30 %
  • Eiwitten 20 – 40 %
  • Vetten 40 – 60 %

3. Bereid je eten zelf

Soms is het aantrekkelijk om snel een kant-en-klare maaltijd te eten. Helaas bevatten veel bewerkte voedingsmiddelen onnodige kunstmatige toevoegingen zoals zout, suiker en e-nummers. Deze zijn ongezond voor je en kunnen ook het afslanken belemmeren. Eet ze daarom liever niet maar bereid je eten altijd zelf zodat je precies weet wat je binnenkrijgt.

4. Negeer je hongergevoel niet

Afvallen wordt nog steeds vaak met honger geassocieerd. Jammer, want dit is helemaal niet nodig. Het is juist belangrijk dat je leert luisteren naar je lichaam.

Als jij een rommelig gevoel ervaart in je buik, negeer dit dan niet, maar eet iets gezonds. Als je enkel eet wanneer je lichaam aangeeft honger te hebben en stopt met eten als je voldaan bent, zal je snel al je overtollige vet verbranden en voor altijd van je overgewicht af zijn.

5. Weeg jezelf één keer per week

Je gewicht kan elke dag verschillen. Dit heeft met allerlei factoren te maken. Zo kun je de ene dag meer vocht vasthouden dan de andere dag. Deze fluctuatie in gewicht kan ervoor zorgen dat je gedemotiveerd raakt. Soms kan het namelijk zo zijn dat je heel gezond hebt gegeten maar toch meer weegt dan de dag ervoor.

Weeg jezelf daarom slechts één keer per week, op hetzelfde tijdstip, bij voorkeur zonder kleding en nadat je naar de wc bent geweest. Zorg ervoor dat de omstandigheden iedere keer dat je weegt ongeveer gelijk zijn. Dan krijg je een betrouwbaar beeld van je gewichtsverloop. Hou je gewicht en vorderingen bij in een notitieboek.

6. Eet maximaal 1 stuks fruit per dag

Vaak wordt gedacht dat je onbeperkt fruit kunt eten als je bezig bent met afslanken. Dit is echter niet het geval. Ook fruit bevat veel suikers die een snelle stijging in je bloedsuikerspiegel kunnen veroorzaken. Hou het daarom bij 1 stuks fruit per dag als je snel van je overtollige kilo’s af wilt.

7. Sprint

Zoals besproken, is het belangrijk om dagelijks 30 minuten te bewegen. Als je echt effectief wilt afvallen is het aan te raden om een aantal keer per week sprintjes te trekken. Trek een korte sprint zolang en zo ver als je kunt, en wandel weer terug. Ga altijd tot het uiterste en geef alles wat je hebt. Op deze manier bouw je niet alleen snel een goede conditie op, het zorgt er ook voor dat je lichaam harder gaat werken en optimaal vet gaat verbranden. Dit zie je al snel terug op de weegschaal.

8. Vervang 1 maaltijd per dag door een groene smoothie

Smoothies geven snel energie, verwijderen gifstoffen uit je lichaam en laten je huid stralen. Als je snel af wilt vallen is het daarom aan te raden om regelmatig een maaltijd te vervangen door een goed gevulde groene smoothie. Pas op met fruit, gebruik per smoothie 1 stuks fruit en voeg zoveel groenten toe als je wilt. Maak smoothies op smaak met kaneel, cacaopoeder of kokoswater en drink ze altijd met een rietje om je tanden te beschermen. Na een tijdje wil je niet meer anders en kijk je elke dag uit naar je smoothie!

9. Begin nu, niet later

Ga niet over een week beginnen, of over een maand. Voor je het weet begin je er helemaal niet meer aan en dat zou zonde zijn. Vertrouw erop dat je in staat bent om die kilo’s kwijt te raken en ga ervoor, NU!
Wil je meer artikelen van Jasper lezen? Klik dan hier voor een artikel over genetisch gemodificeerd voedsel.

Tekst: Jasper Alblas voor VIVONLINE