KRIJG MEER ENERGIE DOOR DEZE VOEDINGSMIDDELEN

Geen energie meer? We zouden dan het liefst uren willen slapen. Soms ben je daarna nog steeds moe of nog moeier. Wat kun je hier allemaal tegen doen? Lees snel verder voor het antwoord.

Vaak helpt het wel, maar er zijn ook andere manieren om meer energie te krijgen zonder dat we extra lang moeten slapen. En ja we hebben ook gedacht aan die ene periode in de maand dat we net wat extra moe zijn. Hieronder staan 9x tips voor meer energie!

  1. Geef een boost aan je lymfesysteem

    Het lymfesysteem is een ingewikkeld systeem van vaten, klieren en organen in ons lichaam. Het lymfesysteem is een belangrijk ontgiftingspad. Dit proces kun je ondersteunen door genoeg water te drinken, genoeg te bewegen, yoga te doen en een massage helpt ook. Dit kan ons ook helpen om stress te verminderen.

  2. Meer eiwitten

    Start elke ochtend met eiwitten en gezonde vetten. Waarom? Eiwitrijke producten zijn vaak laag in hun glycemische index. Deze worden dus langzamer opgenomen, waardoor je beter een balans krijgt in je bloedsuikerspiegel. Denk bijvoorbeeld aan quinoa, boekweit, eieren, noten, zaden etc.

  3. Drink meer water

    Meer water zorgt ervoor dat extra zout je lichaam zal verlaten, Dit helpt het stoppen van een opgeblazen gevoel, wat niet fijn is en ons energielevel verlaagt. Uiteraard helpt het hydrateren van ons lichaam aan het goed functioneren van processen in ons lichaam die ons helpen energiek en gezond te zijn.

  4. Verlaag je cafeïne inname

    Cafeïne kan leiden tot bloedsuiker schommelingen en stimuleert het zenuwstelsel tot een hoge consumptie van cortisol. Cortisol is het stresshormoon. Een vermindering van de cafeïne inname helpt stress te verminderen en vermindert spanning in je lichaam.

  5. Vezels

    Afvalstoffen worden in de darmen gebonden aan vezels, zodat deze het lichaam verlaten. Vezelrijke voedingsmiddelen zoals peulvruchten, groenten, fruit en quinoa zullen ons helpen om deze afvalproducten te verwijderen uit ons lichaam.

  6. Verminder of stop met toegevoegd suiker

    Suiker geeft een piek in je bloedsuikerspiegel. Je voelt je dan vervolgens moe en prikkelbaar. Het verminderen van suiker zal je bloedsuikerspiegel weer in balans brengen. We hebben het allemaal wel: tijdens je menstruatie zin in iets zoets. Neem dan bijvoorbeeld zoete aardappel. Zoete aardappel heeft een natuurlijke zoete smaak en zijn rijk aan antioxidanten en vezels. Eet ook avocado’s en bananen. Deze zijn rijk aan kalium en helpt ons het vasthouden van vocht en een opgeblazen gevoel te verminderen.

  7. Minder zout

    Te veel zout verhoogt vochtretentie, het creëren van een opgeblazen gevoel en vermoeidheid. Kies voor producten met minder zout en probeer zelf ook minder zout over je eten te strooien. Een goede vervanger is bijvoorbeeld citroensap.

  8. Kruiden

    Drink kamillethee. Dit helpt om spierkrampen te verminderen, dus ook tijdens de menstruatie. Daarnaast vermindert kamille spanning die kan leiden tot angst en prikkelbaarheid.
    Ook kun je kurkuma toevoegen aan je gerechten om zo wat extra energie te krijgen.

  9. Verhoog je mineraal inname

    Magnesium is zoals je weet een belangrijk mineraal. Ze zijn essentieel voor het reguleren van veel processen in het lichaam. Bijvoorbeeld ook bij stemmingswisselingen, hoofdpijn, vochtretentie en een opgeblazen gevoel. Neem wat pompoenpitten, noten en groenten.

Verhoog ook je ijzer inname. Neem wat extra rond je menstruatie om een ijzertekort te voorkomen. Producten waar veel ijzer in zit zijn: spinazie, rode biet, bladgroenten, kikkererwten, sesamzaad en brandnetel thee.

Wil je meer lezen over hoe je kunt zorgen voor een energiek lichaam? Lees dan dit artikel over een suikervrij leven.

Tekst: Tisha den Otter voor VIVONLINE

Bron: chalkboardmag.com