VEEL KINDEREN IN DE OPVANG IN NEDERLAND KRIJGEN NIET DE HULP DIE ZE NODIG HEBBEN

Laat ook je hart spreken en teken de petitie op hetvergetenkind.nl.

Johnny, Natasja, Juvat, Babette, Angela, Jamai, Saar en vele andere BN’ers pleiten voor petitie in de Week van Het Vergeten Kind: “We hebben 35.000 handtekeningen nodig voor kinderen die jaarlijks in de vrouwen- en maatschappelijke opvang terechtkomen.”  

Vorig jaar werd het Nederlandse straatbeeld wekenlang gekleurd door vrolijke geel-roze Hartenhuisjes. De vergeten kindpost-it campagne van Stichting Het Vergeten Kind moest alle Nederlanders eraan helpen herinneren de ‘vergeten kinderen’ juist niet te vergeten. Ook dit jaar zal het Hartenhuis weer in heel Nederland te zien zijn. De stichting vraagt hiermee heel Nederland zijn hart te openen en mee te doen aan de petitie met als doel 35.000 handtekeningen voor de 7.000 kinderen die noodgedwongen in de vrouwen- en maatschappelijke opvang terecht komen. Veel van deze kinderen krijgen niet de zorg die ze nodig hebben en verdienen. En dat is volgens de stichting “onacceptabel.”

Ieder kind in Nederland dat noodgedwongen in de opvang terecht komt, verdient psychische hulp zodat hij of zij traumatische ervaringen goed kan verwerken. Dit is nu niet het geval. De hulp die wel aan de volwassenen wordt geboden voor een goede start om een nieuw leven op te kunnen bouwen, is juist voor beiden hard nodig. Joep Verboeket, Directeur Stichting het Vergeten Kind: “Met de 35.000 handtekeningen roepen we de lokale en nationale politiek op om niet langer naar elkaar te kijken, maar om de kinderen in de opvang te helpen.” Het doel is dat elk kind en elke jongere in de vrouwenopvang en maatschappelijke opvang een veilige plek krijgt en deskundige begeleiding. Dit wil de stichting binnen een jaar realiseren, dus voor 2018.

“Om de situatie voor deze kinderen concreet te verbeteren, is het noodzakelijk dat zij gezien worden als zelfstandige cliënten van de opvang en dat er structureel budget is waaruit hun ondersteuning wordt gefinancierd. Daarbij moeten er goede samenwerkingsafspraken zijn met scholen en jeugdzorg, zodat alle professionals traumasensitief met deze kinderen kunnen werken,” aldus Verboeket.

Hartenhuis campagne

vergeten kindDe landelijke campagne, gesteund door 3M, start op 16 januari en eindigt in de week van Het Vergeten Kind op zaterdag 4 februari. In deze periode zal de campagne zowel op tv, radio, online en offline (o.a. Ziggo Dome, Naturalis, Carre, maar bijvoorbeeld ook bij de lokale bakker of slager) te zien zijn. De stichting zal samen met haar ambassadeurs weer heel Nederland wakker schudden om ‘vergeten kinderen’ zichtbaar te maken, een stem te geven en te ‘strijden’ voor duurzame verbeteringen van de kwaliteit van de opvanglocaties, met de boodschap: “Elk kind verdient een veilig en liefdevol thuis.’  Op de website van de stichting kunnen mensen ter plekke een handtekening voor de petitie zetten.

Laat ook je hart spreken en teken de petitie op hetvergetenkind.nl.

De Week van Het Vergeten Kind

Vanaf zondag 29 januari t/m zaterdag 4 februari zal de campagne zijn hoogtepunt beleven tijdens de Week van Het Vergeten Kind. In deze week organiseert de stichting verschillende activiteiten door het hele land. Vaste onderdelen zijn de uitreiking van de Kind Centraal Award en het Filmfestival. Ook zijn er een aantal nieuwe activiteiten bijgekomen, zoals de organisatie van diverse voetbalclinics. In de Week van Het Vergeten Kind vraagt de stichting speciale aandacht voor de zeer kwetsbare groep van 4.000 kinderen in de maatschappelijk opvang en de 3.000 in de vrouwenopvang. Door middel van de activiteiten tijdens de Week krijgen de kinderen de kans om hun verhaal te vertellen over deze problematiek.

Commercial Het Vergeten Kind

Disclaimer: Dit artikel is informatief bedoeld. Het is geen vervanging van medische diensten en informatie. Raadpleeg bij twijfel en medicijngebruik altijd een huisarts of behandelend arts.