Freekeh vs quinoa: wat is gezonder?

Quinoa is een bekend superfood vanwege zijn hoge voedingswaarde en vele voordelen voor onze gezondheid. Maar wordt quinoa binnenkort ingehaald door freekeh? Deze graansoort wordt populairder en is in steeds meer winkels en recepten te vinden. En met een reden. Wat is freekeh eigenlijk en wat is het verschil met quinoa?

Freekeh is eigenlijk gewoon tarwe, maar dan onrijp geoogst. Het graan wordt boven een open vuur gehouden om het kaf en stro te verbranden. Omdat de onrijpe korrels veel vocht bevatten, verbranden ze niet. Ze krijgen alleen een rokerige, nootachtige smaak.

Het verschil tussen quinoa en freekeh

Freekeh is in feite tarwe. Wat maakt dit graan nou zo bijzonder? En wat is het verschil met quinoa? Het eerste verschil is dat quinoa een zaad is. Quinoa is daardoor glutenvrij, terwijl freekeh dit niet is. Dat maakt quinoa een betere keus voor mensen met een glutenallergie. Voor diabetici is freekeh echter een betere keus.

Freekeh heeft een lagere glycemische index dan quinoa. Dat betekent dat freekeh minder invloed heeft op je suikerspiegel dan quinoa. Wil je diabetes voorkomen of heb je suikerziekte, dan doe je er goed aan om regelmatig voor freekeh te kiezen. Ook als je wilt afvallen, is het om die reden een goede keuze.

Freekeh bevat ongeveer evenveel koolhydraten en zelfs meer eiwitten en vezels dan quinoa. Het past daarom binnen te principes van een koolhydraatarm dieet. Het graan vult zelf beter en geeft je langer een verzadigd gevoel. Op deze manier eet je minder, wat goed is voor je gewicht. Het hoge gehalte aan vezels zorgt bovendien voor gezonde darmen.

Freekeh bevat echter nog andere belangrijke voedingsstoffen in uitzonderlijk grote hoeveelheden.

Hogere voedingswaarde

In 100 gram freekeh zit maar liefst 31 mg zink, 32 mg ijzer, 3,4 mg koper, 370 mg calcium en 110 mg magnesium. Dezelfde hoeveelheid quinoa bevat slechts 1,09 mg zink, 1,49 mg ijzer, 0,19 mg koper, 17 mg calcium en 64 mg magnesium.

Gaat het je om de voedingswaarde, dan is freekeh een betere keuze. Let er wel op, als je gevoelig bent voor gluten of hier niet zeker van bent, kun je gluten beter helemaal weg laten uit je eetpatroon. Zeker als je ook nog af wilt vallen, kun je in dat geval beter de veilige keuze maken en kiezen voor quinoa.

Wil je nog meer van Jasper lezen? Dan is dit artikel over afvallen misschien iets voor jou. 

Tekst: Jasper Alblas voor Vivonline

Geef een reactie