Extra dosis vitamine d in de winter

Het kan zijn dat je potje vitamine d in je lichaam op is. Je bent moe, wordt sneller ziek en snakt naar zon. Oftewel we snakken naar Vitamine d. Zo zorg je dat je lichaam er weer genoeg van heeft.

Vitamine d is erg belangrijk omdat het botontkalking tegengaat, zorgt voor sterkte botten en tanden, een goed evenwicht en je spierkracht behoudt. Daarnaast verkleint deze vitamine ook het risico op ziektes, zoals diabetes en kanker. Bovendien krijgen we in Nederland vaak niet genoeg binnen doordat we te weinig zon uren hebben.

Extra dosis vitamine d in de winter

In de winter is het sowieso al lastig om aan je dosis te komen doordat de zon weinig schijnt. Er wordt namelijk aanbevolen om dagelijks een kwartier tot half uur in de zon te lopen met onbedekte handen en hoofd om je vitamine d op peil te houden. Dat gaat lastig als de zon niet schijnt én het te koud is om zonder handschoenen of muts naar buiten te gaan. Daarom nemen veel mensen een extra dosis vitamine. Een goed idee! Zeker als je zwanger bent, ouder dan 50, een hoofddoek draagt of een getinte huid hebt. Dan loop je namelijk een nog groter risico op een tekort aan vitamine d.

Zorg voor voldoende vitamines

Maar hoe zorg je dan voor een extra dosis van deze vitamine? Heel simpel, door bepaalde producten te eten en een vitaminesupplement of -druppels in te nemen. Vitamine d zit echter over het algemeen maar in kleine hoeveelheden in producten. Nu is niet iedereen fan van vitaminesupplementen of druppels, maar als het om deze vitamine gaat, kom je er helaas niet echt onderuit.

Vitaminesupplement en vitaminevoedsel

Uit onderzoek blijkt dat maar een derde deel van de aanbevolen hoeveelheid vitamine d wordt opgenomen uit je eten. De overige twee derde deel haalt het lichaam uit zonlicht. Als dit zonlicht uitblijft is het dus noodzakelijk om een vitaminesupplement of -druppels in te nemen. Daarnaast kun je vitamine d ook vinden in:

  • vette vis
  • vlees
  • eieren
  • roomboter

Vette vis bevat in verhouding tot de rest van de voedingswaren de meeste vitamines. Vlees en eieren bevatten het wel, maar een heel stuk minder dan in vis.

Let op de dosering

Waar moet je op letten bij het kopen van dit soort producten? Het belangrijkste is om te kijken hoeveel microgram er op de verpakking staat. De Gezondheidsraad adviseert om 10 microgram per dag in te nemen. Voor ouderen boven de 70 is dit zelfs 20 microgram. Dit komt omdat er onder ouderen veel tekort is aan vitamine d. Verpakkingen kunnen nog wel eens van elkaar verschillen. De aanbevolen 10 microgram komt overeen met 10 µg of mcg of 400 IE op de verpakking. IE staat voor Internationale Eenheden.

Dagelijkse hoeveelheden

Er wordt nog steeds veelvuldig onderzoek gedaan naar vitamine d. Zo adviseren ze in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland om dagelijks 20 microgram van deze vitamine binnen te krijgen, omdat een hogere dosis voor nog meer voordelen van de gezondheid zou leiden. Een vitamientje om in de gaten te houden dus.

Kortom

Zorg dat je voldoende vitamine d binnenkrijgt, vooral in de wintermaanden. Dus probeer vooral vette vis, roomboter te gebruiken bij het koken. Voor een goede opname van vitamine d in het lichaam zijn vitamine supplementen een goede toevoeging om aan de juiste dosis vitamine d te komen. Zo kom je de dag door met een betere weerstand en sterkere botten en spieren.

Tekst: Peter Hofman voor Vivonline

Wil jij graag vitamine d supplementen of druppels kopen? Roter heeft hierin een breed assortiment, neem hier maar eens een kijkje. 

Geef een reactie